BLOGGEN

Alla inlägg under mars 2012

Av Marlene Hedberg - 18 mars 2012 22:02

Idag så red jag dressyr på isplanen...jag testade och red utan nosgrimma för veterinären tyckte jag kunde testa och se hur det fungera ?så jag tog ett av tränsen som är ett tredelat bett på men det gillade han inte! det blev för skarpt för han :-( men med ett rakt bett kanske det skulle fungera....så då bojkottar vi det sen så sitter man som en kratta i sadeln! Magnus filmade och det var ingen höjdare att se ...Hur fan sitter jag i sadeln "unghästridning "på högsta nivå :-) nä nu måste det bli skärpning!!! räta på sig och inte rida så snabbt för han behöver ju inte gå så fort i tempot som han gjorde idag alla fall. man märker inte det när man rider själv så min dommare är kameran och mig själv som dömmer och jag får inte höga poäng idag:-))) Han protesterar en hel del med att gapa lite och slänga med huvudet och då trycker jag till han med skänkeln och då vispar han på med svansen...sen sitter jag med för korta läder också!!!ursch!!ursch!! jag red ut igår och tränade lite lätt sitts så då satt längden kvar i lädren och jag ändrade inte dem....???

 

Av Marlene Hedberg - 17 mars 2012 19:57

Mirco kollar läget...
 

Av Marlene Hedberg - 17 mars 2012 19:33

Jag har börjat vårstäda stallet lite mer än jag brukar göra:-) man får som insperation när det är fint ute och solen skiner .

Sadelkammaren fick sig en omgång också, krubborna i stallet bruka jag rengöra unjefär 1 gång i veckan och borsta av ev spåndamm som ligger på stockarna i Mircos box..när man har timmer/stockar i stallet så blir det skit i träet och det får man hålla undan för annars blir det snabbt väldigt smutsigt och jag gillar att ha rent i stallet.

I eftermiddag så kom en tjej från Vilhelmina och hämta min Prestigesadel som hon skulle prova på sin häst så man kan hoppas att hon kan ha den och att den fäller ryttaren i smaken också:-)

Efter det så for jag och MIrco ut en sväng men det hann börja bli mörkt ute men det bekom han inte :-) Han var för ovanligheten lugn och fin när vi for ut men pigg och skrittade på bra framåt och det gör inget, det får han gärna göra:-)

Imorgon så ska vi åka en sväng med killarna igen men jag ska byta ut Zoogo mot Jasper tror jag för han behöver få åka lite också:-) Sen ska vi nog lasta av dem på klubben för att de ska få checka in ridhuset lite:-)     

Av Marlene Hedberg - 16 mars 2012 21:54

Dagens inlägg består inte av så mycket för Mirco har haft sin vila idag för denna vecka:-) Han håller på tappa mycket päls nu och snart är det sommar!!!jippi!!! jag har börjat ge han lite extra B-vitamin för pälsfällningens skull..han blir lite mer beröringskänslig nu på våren när han tappar mycket päls och jag ska köpa ett flugtäcke innan de rackarna kommer fram " myggen" för förra årets första mygg var inte nådig mot Mirco så i år ska jag ligga steget före:-) ...med ett täcke till killen:-) Detta är ett event täcke med Uv-skydd, bra pris och det kommer förmodligen att gå sönder för Jasper har som jag sagt förrut en förmåga att hänga i Mircos täcken och då känns det bättre om täcken inte är så dyra:-)) Kostar 869:-

Av Marlene Hedberg - 15 mars 2012 13:07

Hemma och rastat hundar och kollar igenom lite snabbt så jag kan ladda för lektionerna i kväll:-)

Jag får se hur det blir med första gruppen om vi ska prata eller göra nått annat för Strix är visst halt:-( måste kolla med Jessica el. Agnes. Longering kanske? kan va kul att få prova..?

Av Marlene Hedberg - 14 mars 2012 20:47

Det började bra med lastningen när vi skulle åka men helt plötsligt så satte han sig riktigt på tvären!! han gick inte 3 meter nära ens....då hade det gått en timme...så då tänkte jag att vi trär en jacka över huvudet på han och han svara direkt med att backa men då klappa jag på han och sa att han var duktig:-) då följe han med in i transporten så vi fick stänga bakom han och sen fick han äta sin morgonmat med jackan på huvudet...sen när han hade lite kvar så tog jag av han den..Då kunde jag backa han på plats sätta dit bommen fram:-) Duktig kille och lugn hela vägen fram:-)

 

Lånade Zoogo av Jessica idag som ressällskap till Mirco:-)


 

När vi kom fram på Atg så var det lite hästar där så då gnägga han lite men det var nog mest för att checka vars han kompis Zoogo var:-) Det gick bra hos tandläkaren idag, jag hade väntat mig mer problem i munnen men han hade en tandficka och han har lite trångt längst in i nedre käken så det tänderna är jättenära slemhinnan där så han har tuggat sig lite i tandköttet men vet sa att hans käke har inte växt klart så det kommer att bli bra. så hon slipade ner tanden lite längst bak och slipade där han hade tandfickan också och plockade ut massa foderrester som hade fastnat...så vi ska tillbaka om 5-6 månader trodde hon var lagomt för att kolla hur det utveckas längst där bak:-)

Sen skulle jag rida med ett rakt gummibett/smalt så jag ska köpa ett novabett tror jag? ..sen skulle jag variera bett och nosgrimma helst kanske rida utan nosgrimma ett tag nu om det gick. Jag har som sagt 5 träns som jag varierar imelllan som är olika grimma7bett och även då bettlöst..så det är inge konstigt med det tycker jag:-)

Sen skulle vi hem och säkert som många andra som har problem att lasta sina hästar så är det ingen rolig uppgift men jag hade lagt upp en plan med Magnus att börja han så och backa ett steg så tar vi på jackan på en gång och det gjorde vi ...3 minuter var han lastad och lugn och fint gick det!!!:-)))se så det kan gå ibland:-) så nu ska det tränas in på klubben 1 gång i veckan så till slut kan jag ta bort jackan kanske.  

 

Sen var vi hemma äntligen efter en lång hästdag:-)

   



Av Marlene Hedberg - 13 mars 2012 22:09

Idag så har jag städat hemma lite och sen begav jag mig till klubben för att hjälpa Jessica med Hälge och det gick faktiskt riktigt bra tycker jag och Jessica fick smaka på en ökad trav från Hälge när hon gjorde en övergång från galopp till trav och när jag sa till henne att lägga på mer skänkel och hålla handen still så fick han ett jädra på skjut i övergången!! Riktigt fint!Kul Kul!! Hoppas det blir fler gånger som jag kan va till hjälp:-) Då tror jag vi ska testa på hoppningen:-))psss..Här hoppar de Hälge,  lite osäker men går på bra ändå tycker jag:-))Heja Heja!!      

Sen i blev det faktiskt lite longering med repgrimman för Mirco  ikväll och vi passade även på att göra lite ledövningar...just för morgondagens händelser:-) har gjort en plan över lastningen så vi får se hur de går?

Sen är öven lillkillen färdigt klippt och han blev så söt och liten och smal blev han...så han var inte tjock under denna päls, Mirco håller igång han i hagen:-))


Av Marlene Hedberg - 13 mars 2012 08:25

Det blåser som rackarn ute idag! så ridningen tar vi senare idag:-) ska rida han lite tröttare idag så han inte har sån energi att" bråka "imorgon så kanske det går smidigare att lasta vem vet??:-)

Ska iväg och för en lektion med Jessica idag på klubben så det ska bli kul:-)få ser vad det blir om hon vill hoppa kanske?

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards