BLOGGEN

Alla inlägg under februari 2011

Av Marlene Hedberg - 28 februari 2011 21:20

Tack tack för en fin skoning!!!  Det gick bra att sko Mirco idag!!!  förra gången så var det lite jobbigare för Mirco...han och hovis kom inte överens eller han hade ont i ett framben också så detblev lite mycket...han vill att jag ska stå och hålla i han vid huvudet och säga till hästen att han gör fel om han dummar sig men det blir bara en kamp mellan mig och hästen istället för att Mirco lär sig uppföra sig med hovslagaren och lyssna på han istället ....så idag så testade vi att jag gick helt enkelt därifrån så Marica fick han alldeles för sig själv och då gick det mycket bättre!!!:-) han har inte varit nå problem att sko så jag vet inte riktigt vad som gått fel eller jag vet att stå vid han och ge han godis funkar inte!! för då får han bara belöning för allt dumnt han gör och sen gör han massa dumnt för att få godis tillslut bara för att jag vill ju han han lungn...så det blir bara en ond cirkel:-) Det lät lite tjörvigt det där  Hur som helst så handlar det om ett förtroende mellan två parter...han har varit i en testar period med allt, han har mycket humör och talar om när han inte litar på en och blir sur för saker när man sätter gränser...bara att han ska stå i boxen och inte gå ut ur den om grinden står öppen en kort stund....han blir så sur när jag säger åt han men sen går det över lika fort när han förstår att matte är nöjd...nä nu är dax att köra igång ridningen för han vill jobba och inte stå och skrota:-) det har han gjort nog denna lååånga kalla vinter!!!  

Idag så fick Mirco bara vila efter skoningen så imorgon får vi se vad vi hittar på...ska in på klubben en sväng å hjälpa Jessica med Hälge:-)få se om jag tar med Mirco...beror på...

Av Marlene Hedberg - 27 februari 2011 21:52

Idag blev det bara en 30min promenad med Mirco, han ej rida innan jobbet:-(

men det var kul för han är så nyfiken på allt!! skulle ner i diket och gå i djupsnön...varså god sa jag då :-) men han insåg rätt snabbt att det var djupsnö!!!

Imorgon kommer Marica och ska sko Mirco:-) Tror jag ska dra in en sväng på klubben på tisdag och låta Mirco umgås med ridhuset lite:-)

Av Marlene Hedberg - 26 februari 2011 21:35

Idag så har man jobbat hela dagen så då blir det inte så mycket ridning:-( men i morgon så ska jag rida ut med Mirco hade jag tänkt för jag börjar inte jobba förrän 11.30:-) och Emilia och Agnes kommer och rider damerna:-)

Nu är det filmtajm  

Av Marlene Hedberg - 25 februari 2011 08:09

  

Idag vid 10 kommer ett lass spån till oss från Brattbysåg:-) alltid lika spännande vad man får, vi har fått från "flis" till råspån än fast man säger vad man ska ha...:-( att det ska vara så svårt att förstå men antagligen så pratar vi i olika benämningar på spånet. Jag tycker att vanligt sågspån är bäst för det blir inte dammigt i stallet och Jasper funkar bäst på råspån just för hans hosta, han har knappt hostat på hela vintern!!!men det känns inte lika fräsht som att ha kutterspån i stallet:-)

Lillkillen  , vad jag längtar tills sommaren!!!  

Av Marlene Hedberg - 24 februari 2011 22:06

Ett pass till...Det blev ett longerpass med chambong för Mirco i kväll var som sugen och se hur han tog det nya bettet i munnen och han gillar sitt nya gummibett  sen är det skönt för han att få ett mjukare bett i munnen när han har besvärligt med sina tänder..

Pepsi hon fick sig lite ledträning och back övningar:-) hon vill gärna inte backa när man ber henne ....testar...testar:-) men det går mycket bättre för varje gång vi tränar..

Av Marlene Hedberg - 24 februari 2011 15:11

Imorse när jag skulle ta ut hästarna så upptäcker jag att Mirco har bara två sömmar kvar på en bakhov...hm..ja då var det bara att slå dit två nya på var sida skon:-) känns bra att man kan fixa sånt själv utan att behöva ta hit hovis:-) Det är 8 veckor på måndag så det är dax att sko pållarna. Jag brukar sömma om ibland just för att slippa att det blir en tappsko, helst här på våren och hösten för det är så geggigt i hagarna!! tror det är bättre i vår då vi fyllde på med massa sand här och var.  

Jag trodde jag skulle få upp värmen när jag mockat åt hästarna men nej!!inte då:-( jag fixade lite i sadelkammaren för att få värme i mig, hade tänkt ta mig en ridtur på Mirco men jag tog en promenad på en 30 minuter i stället för att få värmen i mig men inte ....jag kanske håller på bli förskyld kanske....

Ja han var pigg Mirco ! provade att trava lite bredvid matte   men det fick han inte,.han kan göra lite språng ibland och det vill jag inte när man går nära han:-)men det gick bra inga skyggningar och bilar det bryr han sig inte om. Jag tror att ...de har haft hagen nära vägen sen han var liten och där går det tung trafik varje dag så han har blivit härdad  

Efter middagen idag ska jag in på klubben och hjälpa Jessica med Hälge, ska bli intressant. Jag tycker alltid det är lika spännande med nya hästar och dess egenheter, alltid lär man sig nått nytt...man har hållit på så länge men man blir aldrig fulllärd!!!:-)

Av Marlene Hedberg - 22 februari 2011 21:07

Ikväll var det kallt .. så fy...-28.9 nu när jag kom in....inte förvånade alls.

Ja jag har tagit och beställt lite antibit spray så kanske Jasper ge fasen i Mircos nya täcke, det är inge kul och köpa nått nytt när det tuggas på och de samarbetar Jasper och Mirco :-) ...Mirco ställer sig framför Jasper och han börjar fippla på med spännena där fram och vipps kan man ju öppna täcket och sen är det då bara för Mirco att gå och Jasper håller fast täcket...vipps så är det av  han har även hjälpt Mirco av med benskydd som han har haft på sig, men när jag bytte ben på skydden så har han inte kunna klura ut hur jag gjort:-)

Nu tog jag och köpte små gummiringar och satt på spännena fram så nu är det trögare att vrida runt dem så nu är täcket svårt att få av, än fast det är kardborre för spännena så får han upp dem...rackarns häst!!!.    Han är lite för ostimulerad..jag ska ta med han oftare som handhäst när jag far ut med Jaya...men sist jag gjorde det så hoppa han och stuttsa så han kicka till mig i armbogen när han gjorde ett glädjeskutt:-) man får passa sig  

  

Mirco han har lite bekymmer med sina tänder så tungan åker ut lite nu och då...

Av Marlene Hedberg - 21 februari 2011 20:56

Ikväll var jag bara tvungen att putsa till Zoogos klippning, var inte nöjd med den han blev lite randig, inte snyggt!!  fick inte till skären till klippmaskinen riktigt...så nu är jag nöjd till 85% allafall. Jag är lite av en perfektionist när jag ska göra nått så jag vill gärna vara nöjd själv också inte bara ägaren till hästen...eller hur Jessica?  

Ikväll var det -20 ute igen så det blev ingen ridning!!! igen!!! va less man blir. Känns som man inte skriver nått annat än " ingen ridning idag heller"

Måste ta hit hovslagaren snarare än jag tänkt tror jag, det har gått 8 veckor den 28è men Mircos hovar är så stora och lillkillens också....undra om man ska prova en annan hovis för skojs skull:-) skulle vara intressant å höra vad en annan säger om hovarna och om ens teori om hans hovar och sko storlek osv....


Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22
23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards