BLOGGEN

Alla inlägg under februari 2012

Av Marlene Hedberg - 29 februari 2012 17:42

Nu är transporten inredd igen för att kunna lasta 2 hästar i den...så peppar peppar ...ihelgen är jag ledig så då ska det testas:-) Ikväll så står det longering på Mircos veckoplan och i morgon är han ledig för jag är på klubben och har lektioner:-))  

Av Marlene Hedberg - 28 februari 2012 21:06

Idag så fortsatte vi att träna på att gå "framåt" och det gick riktigt bra!jag blandade in lite bommar i dressyren och då lyfter de upp ryggen naturligt och jobbar rätt utan att man behöver driva ihjäl sig:-) Jag bytte bett på honom, tog på ett helt rakt bett och han var helt stilla i munnen och i stadig bra form fram tills vi började göra lite galopp då tyckte han det blev jobbigt och börja då jocksa på med huvudet och ville slå sig fri formen så det är helt uppenbart att han orkar inte i galoppen riktigt så vi kör på i lättsitts i galoppen och då går det mycket bättre. lugn och fin i munnen :-) Det är lätt och tro att man kan köra på och rida som vilken häst som helst men han är ung och behöver tid att bygga muskler för att orka med lite tuffare ridning och jag har all tid i världen och det tänker jag ge honom:-) så vi fick avsluta bra idag.     

Av Marlene Hedberg - 27 februari 2012 15:35

Mirco får vila idag av förtjänade pass tidigare dagar:-) ...tror att han behöver det:-)

Idag så har jag haft lektion med Nadja när hon red Zoogo och vi kom på vad Nadja ska träna mer på för att det ska gå bättre för dem tillsammns i ridningen:-)  det gick riktigt bra på slutet så hon har lite uppgifter att träna på tills nästa lektion:-)  

Av Marlene Hedberg - 27 februari 2012 15:27

En av mina hundar får så mycket klumpar av snö under tassarna när vi är ute och promenixar så jag har funderat på att prova den här sprayen, än om jag rakar bort allt hår under tassen så är det bra nån dag men så fort det vuxit ut lite så klubbar det ...men på andra hunden så blir det aldrig nå klumpar..olika hårtyper:-)

   


VACKER TASS! är ett tassbalsam som skyddar mot klumpbildning vid snö, slask och salt etc. Kan också hjälpa till att hålla infektioner borta när mindre skador och rispor uppstår.

Gör så här: Spraya tassarna och eventuellt en bit upp på benet, även magen för långhåriga raser. Gärna en stund innan rastning så det hinner torka in. Efter rastning: Torka bort ev. snö och upprepa impregneringen som ovan (hunden behöver inte vara torr.) För att uppnå effekt, upprepa detta förfarande 3-4 dagar eller tills önskvärd effektuppnås. Därefter räcker att applicera och massera in impregneringen dagligen. Öka frekvensen efter tassarnas beskaffenhet eller efter väderlek och önskat resultat.

www.animail.se hittar ni produkten för just nu 89:-

Nån som har nån erfarenhet av denna produkt?


Av Marlene Hedberg - 26 februari 2012 19:35

Idag så blev det ett dressyrpass på ridplan, det gick bra...han var inte nån stel i dag men han var svår att övertyga att gå fram idag och trampa på ...han vill som gärna kröka ihop sig och tugga på bettet och han tror att han är "snygg" och att matte är nöjd...men det är jag inte hellre får han gå normalt med huvudet och öka på steglängden lite och sen kröka på nacke neråt framåt..man säger ju att hästens mule ska inte gå lägre ner än hästens armbåge och huvudet ska va i lod och han gick inte i lod med huvudet utan tugga på bettet och tänkte bakåt...så vi fick jobba mycket att skullet FRAM på långsida och rama in han med skänklarna så han inte vinglade nått åt siderna sen körde vi på med vändsnett igenom så han skulle in i hörnen och halvhalt och ställ om på mitten av diagonalen... innan slutet så trampa han på bra och sänkte sig framåt neråt på rätt sätt:-)))han var alldeles skummig på huvudet:-)) stackarn...men man märker att han blir svettig men han återhämtar sig väldigt snabbt och torkar rätt bra innan han ska ut i hagen allafall..men det finns ju täcken :-)

Idag så hade jag lite hjälp med Nadja och Zoogo i lastningen.Mirco är väldigt beroende av sin flock..så Zoogo fick gå in i transporten och sen ut sen kom jag tätt inpå med Mirco och vi skulle gå in men han stanna givetvis och ställde sig snett till höger men jag tog bara ett stadigare grepp nära grimman i grimskaftet och peta med spöet så han kom rätt på rampen sen gick han in rakt:-)) och rätt igenom . Vi gick några gånger igenom och Zoogo stod bara utanför transporten där fram och det gick jättebra!! han hade lite bråttomnt några gånger och då muta jag han bara med lite havre och då gick han sakta ut ur transporten ...tänk att det kanske går vägen till slut med lastningen...Tack Nadja för hjälpen:-))

Imorgon så ska jag ha lektion med Nadja och det ska bli kul att kunna hjälpa henne och Zoogo till bättre ridning:-))  

Av Marlene Hedberg - 26 februari 2012 10:03

Imorse när jag gick ut till hästarna så var det nästan -29 !! så kallt helt plötsligt....men det blir nog fint i dag:-)

 

Av Marlene Hedberg - 26 februari 2012 09:02

Dagens sändning i tv`n är i svt1 15.30- 18.00 så titta på det.

Söndag 26 februari

Förmiddag 09:00–ca 12:00
09:00

Internationell hoppning, “Speedfinal”

Denna klass är den sista att räknas in i det sammanlagda tidshoppningspriset.  Hinderhöjd 1,45m. Den som står som segrare sammanlagt vinner en Volvo C30.

Ca 10:20

Show – Lagtävling

Tre internationella ryttare i varje lag ska tävla i dressyr, körning och hoppning. Några av sveriges bästa fjordingar kommer att ställa upp för lagen.

Ca 11:00

Show – Agility

Hundekipage från Göteborgs Hundungdom tävlar två och två i hinderbanor. Läs mer

Ca 11:25

Show – Mounted Games, FINAL

Fyra lag tävlar i ponnystafett. Läs mer

BILJETT FÖRMIDDAG

Vuxen350 kr310 krUngdom260 kr200 krKÖP
Eftermiddag 13:00–ca 17:55
13:00

Young Riders – Final

Svenska unga ryttare rider om seger och ära i sin final. Omvänd startordning gäller från lördagens resultatlista. Läs mer

15:30

Rolex FEI World Cup™ Jumping

Internationell hoppning 1,60 m. Deltävling i världcupen i hoppning och den absolut mest krävande klassen under Göteborg Horse Show. Grundomgång och omhoppning. Syntolkas. Läs mer
Watch Live FEI TV

BILJETT



Av Marlene Hedberg - 25 februari 2012 21:43

Idag så skulle jag och Nadja som sagt ut och skritta tänkte vi men det blev inte så....lite mer än vi hade tänkt men kul var det och hästarna gillar verkligen att få galoppera fram i djupsnön!!! Zoogo börjar få in snittsen på fattningarna nu...när jag lägger mig jämnsides och far i väg i galopp så gör Zoogo det också:-)) tänk vad de lär av varandra...så nog fick de jobba allt!! men kondisen blir bättre och bättre på killarna:-)) Imorgon så blir det lite dressyr sen ut och skritta ...så ser planerna ut allafall...hihi... jag och Nadja ska lastträna hästarna tillsammans också så det blir spännande!!



  Rådjuren har fått sin egna lilla ingång in till hagen istället för att de ska slita sönder isalatorerna:-)de ligger och sover i höet på natten och äter lite också:-)       

Min fina kissekatt "Brasse":-)

    

Lite ridkläder till salu ...titta på "TILL SALU" för priser:-)knappt använt för tjejen växte så mycket i höstar så de blev för smått!!  


Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Skapa flashcards