BLOGGEN

Alla inlägg under januari 2013

Av Marlene Hedberg - 31 januari 2013 20:09

Idag så fick Mirco sin vilodag :-)

Fredag - ridhus träning

Lördag- Uteritt, mot Borgen vägen

Söndag - Dressyr träning för Katarina

Brukar försöka ha en till två dagars vila i veckan för Mirco för han behöver det för att smälta in all info, det är mycket nu som ska in i hjärnan på han:-)

Tänkte försöka hinna med en träning för Ida i månaden och hänga med på Katarina träningarna hos Ida, sen hade det varit kul med lite hoppträning också men det känns inte lika problemmatiskt för där gör han sitt jobb just vid själva hoppningen utan det handlar mer om ridningen imellan  hindren och det tar vi med dressyrträning.  

Av Marlene Hedberg - 31 januari 2013 18:30

Igår så tränade vi galoppfattningar, först så red vi på volt och jobbade med att ställ igenom i nacke/hals så han mjuknade sen körde vi lite bakdelsvändningar till höger och vänster för vänster skänkel så var det svårare för honom...så vi gjorde några till bakdelsvändningar tills han förstod vad jag menade:-)

 Sen for vi ut på stora vägen och träna galoppfattningar höger och vänster, han protestera först med att vända baken ut mot plogkanten och strunta i fattningen men när jag då sa stop stop och tog en förhållning på yttertygeln och gjorde om fattningen så blev han pist på mig och gjorde ett bocksprång och då blev jag arg!!! och huta upp han med skänkeln bara utan att säga nåt med rösten ...gjorde en ny fattning och klockrent!!:-) varför ska han ens testa om det går att slippa?? ska bli kul att få rida för Katarina Gustavsson på söndag:-) hon kan säkert ge en flera tipps på hur och varför han gör som han gör ibland.

Ibland så vet jag att han inte förstår vissa saker jag gör och det är för att vi inte tränat den saken som bakdelsvändningar...galoppen den kan han men tycker det är jobbigt helst i vänster varv..så han fick jobba igår med galoppen fram och tillbaka körde vi 100 meter åt ett håll och sen tillbaka och så höll vi på ett tag och att han skulle öka längden på galoppen för sätesdrivning och stark skänkel och när han gjorde det så lätta jag på skänkeln...och det gjorde susen !! han fatta snabbt bara man når in i huvudet på honom:-)))så är det inge problem med denna kille, men jag kan säga att det är inte lätt att sitta och göra rätt när det studsar upp och ner under en:-)))  

Av Marlene Hedberg - 29 januari 2013 22:33

Ja det känns som det går lite framåt i ridningen allafall nu protesterar han bara i vänster varv i galoppen men jag ser inte det som nåt problem direkt utan det är bara att träna vidare:-) han är ung och grön och det kommer motgångar när han ska lära sig nåt nytt men han tar korrigeringarna bra nu så det är bara att tragla på....det är det som är charmen med unghästar att få lära dem saker...det är det man måste ha i huvudet när man rider att det inte är en färdig häst man sitter på utan låter det ta tid:-) det är där planerna kan stupa att man har ett mål att i juli ska jag tävla men jag tävlar inte förrän min häst är redo för det så enkelt är det med det.

Jag och Agnes, Marica hoppade våra pärlor till hästar i söndags och jag tyckte att MIrco löste det rätt bra,, vi hade bommar i båge och galoppbommar som vi red på först sen ändrade vi det till studs och ett galoppsprång på sista bommen..kul! sen hoppa vi hinder på båge uppe på andra volten..där kom Mircos problem att han inte fick med sig baken i vänster varv men bara han kommer rätt på hindret så hoppar han jättefint:-) han gör det lite svårt för sig vägen mot hindret..så låg hand på mig och rama in han med skänkeln så gick det bra:-)

Hade tänkt att vara med på träning i kväll för Viktoria men det stöp med massa annat!! tänk om man kunde vara ledig en enda kväll!!! men kosing trillar in i stället :-)

Önskar jag hade tiden att träna seriöst lite oftare att åka och träna för någon..känns som tiden inte räcker till Klubben suger för mycket tid för mig...mina barn saknar mig och min häst behöver mer träning och min karl!! han vill också träffa mig....ja man ska ju inte ens fundera vad man väljer eller hur?men jag gillar att var där med alla ridsugna barn och unga tjejer som bara älskar hästarna:-)...från det ena till det andra...

Nu har jag beställt en Whitaker hjälm:-) hade 30% rabbat på grandprix så då slog jag till!!

Jag provade Agnes hjälm för ett tag sen och den var superskön på, så en sån blev det:-) ..fast en svart.

Av Marlene Hedberg - 22 januari 2013 22:39

Ikväll så blev det longering då det var -22 ute men jag tänkte vad fan...en kort sväng ut och täcke på killen så går det bara fint:-) han var pigg idag lite ofukuserad men det gick över på en 5 minuter...sen så var det lite kyligt men håller man bara igång och vi körde nån variant då jag gick lite med honom och han fick länga sig lite efter långsidorna... så jag slapp stå still och frysa:-)) han skötte sig fint innan slutet:-) Vi avslutade med en promenad efter vägen.

 

Nu har han sitt nya fina täcke på sig på natten och det är varmt och gött för Mirco. Sen blev det ett svart Utetäcke istället för ett grönt för de var slut:-(( men det var faktiskt snyggt..det får han ha bara när vi åker bort:-)..

Av Marlene Hedberg - 20 januari 2013 21:19

Imorse var jag ut en sväng med Mirco i skogen och det var strålande sol och -17 ute men jag frös inte ett smack!! Mirco tyckte att det var lite läskiga saker överallt:-) sol fläckar!!?? vad är det??? nåt nytt!!! så vi hoppade lite hit och dit och det var farligt att gå framåt på ett ställe...han är för härlig ,,jag höll mig varm allafall.

Måste försöka hålla igång han nu än fast det är kallt -20 har vi satt som gräns nu:-) så vi kan hålla oss i trim inför nästa helg:-)  

Av Marlene Hedberg - 19 januari 2013 21:33

Ikväll så åkte dressyrsadeln på och det stod dressyr på dagens pass:-) Han var väldigt focuserad på vad jag ville, vi träna olika tempon i skritt..korta länga och halter så han skulle stå avslappnad och stilla. Det gick bra sen så tog vi likadant i traven och focusen på mig att var att bibehålla drivningen framåt när han tveka lite och lätta när han gjorde rätt:-) sen hålla låg hand vid manken tygeln nära hans hals inte brett isär. Han gick riktigt fint sen for vi ut på storvägen och galoppa längs den och det är så lite trafik på lördagkvällarna så man får vägen för sig själv:-) kort fin galopp med härlig bjudning fram...känns bra iför kursen för Katarina som är första helgen i februari hos Ida:-)...vem vet jag kanske blir dressyr biten:-))))näääää hoppning är oss närmast om hjärtat:-)  

Av Marlene Hedberg - 14 januari 2013 22:54

Nu är det kallt...och har varit det i flera dagar nu:-( så tråkigt ..går ej att rida och min kille håller på att frysa ihjäl!

Så jag har beställt en ny garderob till honom

De har rea på strömbergsgård nu så jag slog till.

       

Det blev lite rosa lila grönt i färgerna men dessa täcken hamnar inte i hagen så jag måste ha nåt annat som jag kan ha i hagen också nån billigare variannt...nu är det stopp på hästgrejor till Mirco för ett tag framöver!


Av Marlene Hedberg - 12 januari 2013 10:37

Kallt ute ...inge ridning    ska iväg och pyssla med klubbhästarna nu en stund och rulla in lite höbal.    

tänk när det är sol och värme igen:-)))

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards