BLOGGEN

Alla inlägg under maj 2011

Av Marlene Hedberg - 31 maj 2011 22:30

Ikväll han jag inte med så mycket annant än rykt och avmaskning på hästarna kom strax innan 20.00 jag och Marica började surra och då flyger tiden iväg:-), var på klubben och hade lektion och de fick jobba på volten och böja igenom hästarna sen tränade vi framdelsvändning och de fick göra det ur skritt för de tappar mycket bjudning om man gör den ur halten..svårare för ryttaren att gör från halt också, la ut två bommar de fick vända 180 grader runt ...sen på slutet så fick de prova en hel 360 graders vändning...och vipps!! så nu är det bara en gång kvar av lektionerna. Det har gått fort dessa 5 veckor och det ä alltid kul att följa elevernas utveckling  

Ska bli spännande och se om det blir nån skillnad på Mirco efter att jag avmaskat han, har lite aningar om symtom som han har som kan bero på mask...vi får se:-)

Imorgon så är det sista dagen för denna vecka !!! sen är jag ledig i 4 dagar...skönt!!  

Nu är de natti natti..  

Av Marlene Hedberg - 30 maj 2011 21:34

Ikväll så var jag och Jessica ut på en timmes ritt ut på våran fin ridväg  Det gick riktigt bra må jag säga, Zoogo var lite sur på Jessica för han ville spring fort men vi skritta och trava lugnt och fint och han ville dra på tempot lite mer  .

Det är trevligt när allt funkar som det ska i ridningen ...kul!! kul för Jessica att det börjar att funka bra med killen hennes.

Imorgon så får vi sen om Mirco får stå eller om vi ska ut och klättra lite:-) jag har lektion på klubben och jag brukar inte vara hemma förrän 19.30 ...så vi får se. han kan gått få sig en vilodag för sen är jag ledig i 4 dagar så då blir det rida av!!  .

Har pratat med Ann på Sademagasinet och jag ska skicka ner sadeln igen och jag ska skicka med en mankmall tänkte jag så har de nått att gå efter...de sa att de hade töjt ut den så gott de kunde men det tror jag inte på för den är som jag sagt tidigare lika bred fram mellan ringarna som Sofias som är vidd 34 på och min skulle vara 37 på men är lika bred som hennes och det är precis likadan sadel...ja hon tyckte det var konstigt??! MEN VI SKA GÖRA ETT NYTT FÖRSÖK!.Det måste ju finnas hästar som är bredare än Mirco över ryggen/manken?? för så bred är han ju inte...

Av Marlene Hedberg - 29 maj 2011 13:11

Ja idag så har man friserat lillebror som varit hemma ihelgen :-) vi tog lite kortare den här gången.

Igår kväll så tog jag lite mer på Mircos man som är så tjock!! uttunningssaxen är bra och fint blev det, jag tycker det tar för lång tid att hålla på och rycka manen  .

Ikväll så blir det en skritt promenad på Mirco för han gick ett hårdare pass igår.. vi ska iväg och gratta mamma på " morsdag"  ,imorse kom mina guldklimpar med teckningar som de ritat till mig...pusss älsklingarna mina    

Av Marlene Hedberg - 28 maj 2011 21:30

Leja hon ville absolut klippa håret kort !!! så här sa hon och satte händerna vid örona   så kort vill jag ha!!!så mamma klippte och se så fin hon blev.

  Det blev 2 decimeter kortare:-) ..och hon blev nöjd och glad.     Sen har vi det andra busfröet som aldrig vill klippa sig ...ibland så har man tur och kan få klippa på hjässan och sidorna...bak där ska det vara långt!!!  

    Mina älsklingar!!  

Imorgon så är det morsdag:-) så man får väl se om man blir ihågkommen av dem:-)

Av Marlene Hedberg - 28 maj 2011 21:21

  Mirco och jag for ut en timme i skogen och letade lämpliga hinder skogen att hoppa  det tyckte han va kul!!  Han ä så härlig att rida, lugn och fin i galoppen ligger inte på i handen alls:-) lite vikt i sadeln och han saktar av direkt.


Av Marlene Hedberg - 27 maj 2011 21:41

Idag så tog Jessica in dem vid 16 för hon var ändå här och skulle ta in Zoogo så då var hon så snäll och tog in alla hästarna   De hade stått ute sen 6 imorse så de var kall och hungriga.

Det blev ingen ridning i kväll när det bara öser ner regn !! hela våran gård håller på att bli en sjö:-( ridspåret är som en geggaplan!!! går nog inte rida där på ett tag till.

Jasper fick lite puts på hovarna ikväll, jag bruka va och fila lite nu och då, hålla efter dem lite, lite tjära fick han i sina hovar för de lukta lite ursch!! allt gående i leran i hagen är inte bra.

Jag måste in på klubben och rida snart!!! ute ridning är väl bra men man vill träna dressyr i bland också:-)

Jag har funderat på ett flugtäcke men det finns en del att välja på men jag tänker köpa ett som är bra och då kostar de ju lite pengar:-)

RAMBO FLYBUSTER


Rambo Flybuster är ett revolutionerande hästtäcke mot insekter, bromsar, flugor, mygg, knott, loppor och fästingar.

Rambo Flybuster är tillverkad av hi-tech material i polyester som är smidigt och mycket hållbart. Det skyddar mot solens UV strålar och förhindrar blekning av pälsen.


  • Silkesfodrad bog
  • Patenterad Leg Arches
  • 3 maggjordar som ger rörelsefrihet
  • Extra långt svansskydd
  • Täcket håller hästen ren
  • Avtagbar hals

AMIGO BUG BUSTER


Amigo Bug Buster


  • Tillverkad i ett mjukt polyesteryg som är lätt och andas. Extra djup Horsewares patenterad "leg arches" som gör att täcket passar runt hästens mage för ökat skydd utan att det blir trångt bakom armbågen eller fram på knäleden för maximal rörelsefrihet.

  • Avtagbar halskrage/huva

  • Extra lång svanskappa för ökat skydd av det känsliga området runt svansroten och överdelen av svansen

  • 3 st gjordar, dubbel bogknäppning
  • Amigo Bug buster är behandlad med BUZZ BLOCKER TM. Insektsmedlet är framställt på konstgord väg och är det samma som finns i Krysantemumblomman Insektsmedlet finns i fibrerna och klarar 25 tvättar BUZZ BLOCKER TM är färg- och luktlös och överförs inte till hästen. Insektsmedlet fungerar mot flugor, mygg, fästingar.
  • Detta däcke är hälften så dyrt som Rambo täcket och då funderar man ...vad är skillnaden?

Av Marlene Hedberg - 26 maj 2011 23:03

Jag fick min sadel idag och den är omvärmnd till 37 på bommen och den var för smal !!!passade inte på killen   och jag mätte den och den är smalare än Hubertus sadeln som är vid bom på. Jag ringde Sofia som har köpt en likadan sadel som jag har och hon mätte den och den är lika bred som min sadel och hennes är 34 på...hm...man undra ju om de värmde om den nått?? för min var 34 innan jag skick tillbaka den för omvärmning:-((( ska ringa dem i morgon på sadelmagasinet.

Jag och Mirco for ut på en sväng i skogen först efter vägen där och sen in på sandtaget och galoppera lite...vad kul det var!!   SEN !! mötte vi våran förta lastbil på vägen hem och det gick kanon bra han reagera knappt!! :-) så skönt att veta det  

Jag har köpt läkemalva till Jasper och ska se om det hjälper mot hans hosta:-) vet sa att det kan vara värt att prova  han hostar mindre nu ändå mot för ett par veckor sedan...ska testa allafall och ge han dessa örter som ska vara bra för irriterade halsar eller besvär i halsen allmänt. Hoppas det funkar på lillkillen:-)

 


GODNATT PÅ ER KÄRA LÄSARE  

Av Marlene Hedberg - 25 maj 2011 09:42

  Ja solen lyser idag allafall men det blåser en hel del ute. Lektionerna gick bara bra igår:-) Jag hittade två stöd i ridhuset allafall så de fick hoppa ett hinder allafall, Cabello skötte sig riktigt bra ej het på hindrena alls. jag tjatar på mina ridelever att de måste jobba med ytterhjälperna när de ska svänga hästen och inte ta i innerygeln!!!( den ska bara visa vägen)för då får man en vägran på hinder till slut eller en häst som blir hetare och hetare på hindrena för de blir stark i ytterbogen som åker ut när man tar för mycket i innertygel...inte ta där:-)rama in hästen med skänkeln...sen tror de att hästen rusar i väg om man lägger på skänkeln men det har jag förklarat att så blir det inte om man fångar upp drivningen genom halvhalter som fångas upp i bettet och sen ut i rygg och bak på hästen som gör att den bär upp sig på ett korrekt sätt...sen heta hästar ska man undvika att ta så mycket i bettet för de blir bara hetare utan man måste få dem att lyssna via halvhalter...halvhalter...lyssna på ryttarens säte,  jag tror att hon kände skillnaden för hon red med ett leende på läpparna. Man måste rida med harmonin med hästen inte bestämma över den eller kräva flera saker samtidigt!!!

För min egen del i dag så blir det dressyr i kväll med lite uteritt på slutet, jag tycker att man ska planera sin ridning för då får man ett snabbare resultat  att man lägger upp i dressyren vad man ska göra "idag" och inget annat. Unghästar är det viktigt att man tar en sak i taget så de hinner smälta in de man lär dem, visa vägen via ledande tygeltag, om det blir för mycket broms i ridningen så har man troligtvis gått för fort fram, då backar man tillbaka och träna där man var innan problemet började, inte bråka med hästen !! utan hästen ska ha så positiv upplevelse som möjligt, inte skrika på den heller då blir den osäker på om den kan lita på ryttaren och då är det bara att börja om!! Otrygg häst = blir otäck häst till slut  För mig har det tagit lite tid att få Mirco att lita på mig vid uteritterna för han blev skrämnd av en stor vit sten för ett år sen och den har som suttit i hans hjärna och jag försökte rida förbi den och var lite för hård med honom så han kasta av mig helt enkelt!! den vill jag inte ha på ryggen sa han för hon fattar ju inte att jag tykcker det är läskigt:-) jag skulle ha hoppat av och lett han förbi i stället men nu går det bra ute:-) stenar är läskiga men han går förbi nu och har lärt sig att en klapp på halsen från matte betyder att ,,det går bra killen..inge farligt det där:-)  

Nä nu ska man in i duschen och iväg på dagis sen jobbet!!hörs i ikväll  

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Skapa flashcards