BLOGGEN

Alla inlägg under juli 2017

Av Marlene Hedberg - 19 juli 2017 20:46

Inga innerväggar kvar

Av Marlene Hedberg - 19 juli 2017 20:43

Då var de fyra veckor semester slut.... Ursch och nästan ingen värme... Jag älskar solen och vill ha mycket av den varan.
Ja stallet rullar på.. I helgen ska jag flytta sadelkammar dörren så dem får en ny plats ut mot stallgången så jag kan sätta en garderob för förvaring på det gamla stället.

Väldigt kul att få göra om.. Det enda ja skulle vilja göra det är att höja taket i sadelkammaren också men det får bli nästa projekt :-))

Av Marlene Hedberg - 11 juli 2017 22:26

Vi håller på jobba på det där med att rida utan sadel):-)
Med repgrimma och rep bara.. Går riktigt bra.. Sen vi har börjat träna med pallen jag byggde och att han ska kliva upp på den så vill han bara upp på den!!
Igår slängde jag repet över honom och la det så långt bak som möjligt så jag kunde korrigera han att han skulle stå still när jag hoppa upp och la mig över han.. Det är gick bra :-) träning ger färdighet.
Jag har varit skeptisk till den träning men för mig och Mirco har det gett jättemycket positivt.

Av Marlene Hedberg - 10 juli 2017 22:08

En vecka tills det är jobb igen.. Det hade varit önskvärt med lite mera sol innan man börjar :-)
Idag har jag och Leja skruvat ner allt i stallet som går skruva med skruvdragare.. I morgon blir det kofoten!! Och ankarspiken.. Den sitter som berg så ska man spika något och man vill att det ska sitta så använd ankarspik:-)

Av Marlene Hedberg - 10 juli 2017 10:02

Vilken färg ska inredningen i stallet få?
De flesta har grå eller brun.. Man vill inte ha för mörkt heller.. Det lutar åt ljusgrå men men.. Ska kolla vad man kan bryta för kulör innan jag oljar in :-)
Plastskivorna som kommer sitta på väggen är valbar vit eller grå.. Hm vit eller grå?
Taket blir i vit plåt så det ska gå att spola rent bara eller sopa av utan att dammet fastnar. Funderar på att sätta ett fönster på kortsidan då taket blir så högt och det är ett fint ljusinsläpp.
Sen en liten parantes... Nu har jag fått tillsvidare tjänst som enhetschef på äldre - Handikappomsorgen efter 6 månaders provtjänsgöring... Så himla glad :-))

Av Marlene Hedberg - 10 juli 2017 09:36

Vi har ju fått läxa av John att göra lite annorlunda träning för Mirco så han ska lita på mig mer och inte behöva sköta om all koll själv.
Han förklarade Mirco som en bordercollie, känslig, arbetsvillig och mycket energi.. Men han använder sin fina energi på fel sätt...
Han är ej tuff!! Man upplever honom tuff för han har sån styrka och energi att orka protestera i ridningen istället för att medarbeta istället. Men det beror på att han inte litar på mig riktigt i alla lägen.
Vi har kommit på god väg men inte där än..
Så jag har fixat en pall och tunnor, hindermaterial har hottats upp så vi kan använda de. :-)

Min rosa uppstigning pall :-)
Sen har vi börjat jobba från hans högra sida mer.. Hästar blir rätt vänster styrda, åå ridskolan är det bra med sånna rutiner men för en häst som Mirco som behöver stärka sina band med matte så ska vi bli bra i båda varv, både uppsuttet och på marken.
Märker stor skillnad att skicka han över pallen från vänster eller höger.. Men det var inget stort problem att få han över pallen. Andra försöket så gick han över och sen att få han att ställa upp bak hovar och behålla framhovarna på och inte kliva av när bakhovarna kommer upp det tik två försök till :-)
Jättekul träning. Sen fick jag förklaring på hans läppar som slår ibland och det är tillfällen då han blir osäker och inte förstår mina signaler eller hjälper.
Så jag har gått den tunga vägen och tagit bort hans olater via hästryggen istället för på marken.. Det beror på att han har aldrig varit besvärlig i hantering som tex att streta böka på med huvudet, kliva över en osv.. Då mens John på att då måste man hitta på saker att lära en sån häst som aldrig är besvärlig i hantering nya saker så man stärker banden som ägare och häst. För annars kommer det problem uppe på hästryggen.
Det är verkligen första gången någon tränare förklarat för mig.. Inte vilken idiot till häst jag har.. Då jag vet att han inte är en idiot till häst utan en arbetsvillig häst när han förstår.

Så jag kan starkt rekommendera en träff med John Moore, jag ska dit i september igen. Vi har fått läxa att rida i bosal grimma så det blir spännande :-) har börjat rida i repgrimma och det var en upplevelse. Nu ska vi inte bli Western ekipage utan målet är dressyr och även kunna hoppa och Mirco ska må bra utan att tugga på bett och slå med läppar vid ridning. Repgrimma är en alternativ träning så han ska lita på lätthand och bjudning framåt neråt:-)

Av Marlene Hedberg - 10 juli 2017 09:03

Nu har vi rivit innertak som isolering och takskivor.

De var verkligen behov av att tas bort, fuktskadat av läkage från taket... Så lite småhål som måste tätas i yttertak.

Så nu ska balkar lyftas upp till övre balken så det blir högt i tak. Sen ska takstolar förstärkas ut mot takfoten.
Nu till morgon kom inredningen, så spännande :-)

Så det är specialmåttat för våran shettis Jasper så han ska se ut :-)
3st boxar som är 3*3 med skjutdörrar som är 1.50 bred i öppning.
1st som är 2.60*3 med slagdörr till Ace.
1st som är 2.10*2.20 med slagdörr till Jasper.
Så då blev det så att Mirco får en mindre box nu men 3*3 räcker för han är inte över 1.70 i manken . Han hade en rätt stor box tidigare 3.80*4.00 men den boxen var tänkt som fölningsbox så det blir en annan planlösning nu.
Dörren kommer hamna på kortsidan av stallet så då slipper vi snöraset.

Sen har vi ett avlopp i änden av stallgången som tanken är att det ska bli spolspilta där.
Vi får se om vi hinner det i år.
Fönster i varje box är också tänk., så man får in så mycket ljus som möjligt.

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards