BLOGGEN

Alla inlägg under november 2011

Av Marlene Hedberg - 28 november 2011 23:02

   Idag så tycker jag det gick bra för alla mina elever, nån ville ta det lungt och andra ville gärna galoppa!! riktigt duktiga var allihopen idag så kul!! tycker jag som ridlärare:-) det blev mycke sits träning och träning av ytterhjälperna:-) för det är lätt de glöms bort...eller kunskapen finns inte att man ska använda dem när man ska svänga en häst:-) men nu vet alla mina ridelever det allafall:-))

Här hemma så vilar Mirco idag då jag är i väg till klubben...han fick spana in det nya åket idag och han var väldigt nyfiken 

Jag har funderat på att sko på Jasper vinterskor för det är så halt i hagen...och ska det fortsätta vara så här att det inte kommer nå snö så tycker jag att man ska ha hästarna vinterbroddad för det är riktigt farligt att hästar går ute med bara skor på sig och inga broddar!även oskodda , det är farligt även för människan som ska vara runt hästen till och från hagen ett sne steg och du har hela hästen över dig plus att hästen kan ju skrena och det går ju inte rida den heller:-( 

Kan bli väldigt otäcka skador....hoppas på lite snö för rent hur mycket lilla Jasper går i ridning så behöver han inte skor för han har hållbara hovar.      

Av Marlene Hedberg - 27 november 2011 21:18

...ska jag börja med lastträningen på Mirco igen så transporten är parkerad  och klar i ridspåret  så det känns kul.

Sen var vi ut på lite skogs utflykt och kolla in granarna i skogen 

Vi hittade en liten fin till barnen på övervåningen för de ville ha en egen i lekhallen...hihihi

sen var det en till köket eller vardags rummet, vi har inte bestämt oss vars vi ska ha den  än:-) sen en liten utegran på altanen:-))    

Jag måste visa nå bilder på en bäver som hade gnagt ner ett stort träd vid vägen en bit bort från oss!! ett STORT! träd och den hade börjat på ett till träd och gnaga:-))

       

Vilka otroligt starka tänder och käkar de måste ha bävern!!

Jag var på min lite kreativa sida idag och gjorde en egen advents stake med lite nötter, krukor och trädgårdstråd mm..blev riktigt fint   

   

  Så hoppas ni alla goa läsare har haft en riktigt bra 1a advent nu ska det bli lite glögg !! och se vad man hitta på tv´n....jag missade ridsporten som var idag förresten så jag är lite sur på mig själv!!  

Sen har vi ju goa Brasse brus som är med överallt:-) han hände med in och natta hästarna nu och med på en kort hundpromenad så dogsen fick kvällsgöra sina behov..

     

   

Av Marlene Hedberg - 26 november 2011 22:19

Ja nu är det snart jul och då börjar man att jobba på som en tok med att städa och feja hemma med bak och pyssel ..man ska vara glad att man har en familj att fira jul med för det är det inte alla som har det...utan julen för många i Sverige och även andra länder är det inte så kul!   med fattigdom och inga klappar till barnen och inge mat...leva på gatan och frysa!!:-(( Jag skänker alltid en extra tanke till alla som har det svårt och själv så tänker man på vad man ska ha ha ha !!!! visst är livet orättvist??? och fruktansvärt ibland??

Av Marlene Hedberg - 25 november 2011 19:21

 

 Nu kör tävlingarna igång i Globen:-)) tänk om man var där och fick sen live!! det är en enorm känsla att se på riktigt än se i tv rutan.

Av Marlene Hedberg - 24 november 2011 21:48

Idag så tog jag in Jessicas hästar för det skulle få ett besök av Marika som är våran duktiga hovslagare:-))

Så nu går alla hästarna säkert på gården för det är väldigt halt!

Jag tog och passa på och frissa  Zoogo lite innan Marica kom det hade blivit lite lång lugg och man och svansen så nu är han snygg Jessica!!  inga toffsar som sticker ut ur öronen.... jämnt och fint vid öronen:-) Jag lär väl få sota för det när jag vaknar i morgonbitti med smärta i nacke.-(( men jag måste ju testa vad jag kan och inte vars smärtgränsen är:-) eller hur?

Imorgon så ska transporten in på Vulken och få nya däck... vinterdäck!! det var ju inte det på eftersom jag beställde den för 11 veckor sen och då behövde man inte vinterdäck och den kommer ju i från Frankrike så där kanske de inte ens har vinterdäck ... Eftersom Cheval Liberte är ett franskt märke....de hade inte fembultade 13 tums däck hemma så jag har fått vänta en vecka med att få däcken men men det har inte gjort så mycket:-))  


Av Marlene Hedberg - 23 november 2011 20:22

Nu är jag ganska less på att vara hemma så jag hoppas verkligen att jag kan börja jobba på onsdag till veckan, jag har tänkt ge mig på att rida lite nu och då får jag se hur det känns jag har inte ridit på 2 veckor!! och 2 veckor innan det så var det väldigt lite:-( Mirco han har haft sin vintervila nu så man kan ju hoppas att det inte blir så kallt i vinter så man kan hålla igång ridningen...vid -20 då är det kallt att rida så där får man dra gränsen:-) Nu hoppas vi på lite ridhus i vinter också 

Jag hittade en gammal dagbok sen 99 som var Mizindras träningsdagbok och tänk vad flitig man var :-) då red man i 1,45 tim och nästan varje dag skritt skrittpass på minns 25 min före och efter själva arbetspasset:-) då hade man ju bara sig själv att tänka på ...nu har man en familje som går före allt innan man kan ta sig tid med ridningen så det är mycket pusslande för att få det att gå ihop för att kunna rida 5 dagar i veckan. Nu har jag tur att Mirco är ung så han behöver inte gå varje dag så det passar mig bra i det skede jag är i livet med relativt små barn...men snart så kan jag rida mer och varje dag:-))  

Roy

Av Marlene Hedberg - 22 november 2011 18:44

Här mådde killen inte så bra ...stackarn:-(( man känner sig hjälplös...kan se lite tendens på att han får ont..jag beställde foder med foderbilen och det tog över helgen så jag var tvungen att köpa ett annat foder med lågt fett(7%) och inte så fiberrikt bara så att det skulle vara lätt jobbat för hans mage...men det gick inte, jag fick ge han uppkokt ris och kokt torsk i stället...

  Jag väntar fortfarande på remiss till Luleå så vi kan åka och kolla upp vad Roy har för fel på sin mage och tarmarna ,  han har en infektion på bukspotskörteln så han äter ett i/d foder för att hans mage och tarmar ska kunna jobba och må bra som är just för mag och tarnmsjukdomar och infektioner på bukspotskörteln..det fungerar bra det här fodret för killens mage :-))



 

Av Marlene Hedberg - 22 november 2011 18:27

Lite tokiga bilder på min fina vita katt  han är rätt mycket i stallet och jag har funderat att fixa en kattlucka så han kan gå in där när han vill:-)) eller om man inte är hemma så kan han gå in i värmen  Han har som hittat en lite annorlunda värme källa i stallet... titta här!    

Det är Jaspers rygg han sitter på och spinner för fullt  

Sen har han en favorit plats till....på mattes säng!       

    

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Skapa flashcards