BLOGGEN

Alla inlägg under mars 2011

Av Marlene Hedberg - 31 mars 2011 21:37

Ikväll så blev det sent med motionering av Mirco:-)Det tog tid med middag och mockning:-((( vad less man blir ibland...känns som man bara står och mockar och mina axlar blöder!!!:-( Jag har funderat och tagit ett beslut som kommer att göra det lättare för mig och då kanske mina axlar inte tar lika mycket stryk och att jag kan offra all tid på Mirco för han kostar för mycket pengar för att bli en skrothäst utan han ska bli det bästa jag haft hittils       

Av Marlene Hedberg - 30 mars 2011 21:32

Idag så fick Mirco en välförtjänt vila, han har varit så duktig nu i 3 dagar så han måste få smälta in det vi har gjort     Här skulle vi rida ut en sväng, han var lite nipprig för nått tror att han hörde elagrigatet som ticka på väggen:-)...   Åh i gn hoppa han till!!  nå farligt:-) Han finner lugnet rätt snabbt, han blir aldrig stressad och det är man ju van att rida lite hetare hästar så det är lite för lungt:-)

Av Marlene Hedberg - 29 mars 2011 20:31

Vad Mirco är lättlärd!!:-) det är så kul:-) vi har inte jobbat på galoppfattningar så länge men han lär sig snabbt, idag så körde vi lite sånt, fattningar och avsakningar, tempoökningar och det gick jättebra en duktig häst  testade lite sidvärts men där ska vi inte va och träna än:-)det blir förmycket då.  

Av Marlene Hedberg - 29 mars 2011 15:38

Jag har funderat på att byta transport:-) till en som är bredare och högre för det har ju hänt att Mirco har kastat sig ut och då slagit i huvudet/nacken och det blir som ingen trevlig upplevelse för han och jag tror också att han tycker att det är trångt för han har börjat stå och skrapa lite med fram hovarna...ska testa att köra med mellan väggen åt sidan så kanske han står bättre.

Det är ju bra med dom transporter som har mjuk mellanvägg för då kan han bredda sig bak och stå stadit:-) Har också funderat på en med frontutlastning, jag tror de är bättre. Jag lånade en sån en gång till Mizindra och hon var mycket lugnare ut då än när man backar och en del hästar vill inte backa ut.

Alla transporter som jag vill ha är i typ Göteborg!! Stockholm!!!...varför?

Jag och syrran var och tränade på station i går på dagen och det var ett tag sen jag träna styrka:-)lite jobbigt var det men kul!! för 10 år sen unjefär så träna man 4 dagar i veckan men man har ju inte tid nu:-) ...eller så har man för mycket annat. Jag har bekymmer med en axel/skuldra som gör sig påmind allt för ofta:-( så jag tänkte att jag måste träna nu för att få mindre ont sen skadar det inte om man går ner i vikt:-) Hade inge problem att lyfta min egen vikt när man vägde runt 60 kg...nu ligger man på + alldeles för många kilon så nu går det inte:-((( Tänkte haka på henne så ofta det går...så man blir lite smidigare i kroppen.

Av Marlene Hedberg - 28 mars 2011 21:21

Det gick bara fint att rida idag   vi gjorde inte så ansträngande för jag skulle mest känna av hur han tog sidepull tränset och rackarns vad känslig han blev !!! det är inte lätt att rida med ett sånt träns för han blev jätte känslig:-) så det är ett bra alternativ till tränsbett när han håller på att tappa sina hörntänder...i morse tog jag bort tanden som hängde löst:-) han stod helt stilla när jag tog bort den och nu är han mycket gladare:-)

Vi har varit och hämtat hö hos Stig i Hälla också i dag så det har varit fullt upp efter 16 idag när Magnus kom hem. Jag kan ju inte fara ut och rida och lämna barnen hemma själv, utan jag måste vänta till mannen i huset kommer hem  

Jag håller på att jaga en  sadel och jag kan inte bestämma mig vilken jag ska köpa men jag måste ju lämna tillbaka den jag har lånat snart så jag måste köpa en nu!!!

Ska man ha en billig så är den ful!!! och ska man ha snygg så är den dyr:-) Jaja jag vet att man rider inte med utseendet med sadeln men det är ju ett + om den är en snygg sadel. Jag har sett en jag vill ha en Santa Cruse Fuccado och den kostar för mycket med tanke på att han växer ju fortfarande och jag hoppas han får lite mer manke men men....så blir det nog aldrig:-)

-18

Av Marlene Hedberg - 28 mars 2011 08:22

Ja då var det kallt igen:-( man blir inte klok på detta väder!! men en fördel nu fryser det väl till bra på ridspåret  för det har varit lite tjuv halt än fast de har broddar sulor så det lilla snö som packar på så hinner de halka innan det lossnar snön.

En ledig dag igen för mig så skönt, med sol !       

Lite kul bild underifrån  fast lite suddig.

Av Marlene Hedberg - 27 mars 2011 20:35

Idag så tömkörde jag Mirco med sidepull och det gick kanon bra !Han har tandlossning, en hörntand hängde fast i tandköttet...de tappar dessa tänder runt 4 år,  försökte dra loss den men den satt!!

Jag hade tänkt rida först med jag tänkte att det kan vara klokt och kolla lite hur han reagera på tryck först:-) fick hjälpa på med vänstertömmen när vi svängde häger för han förstod inte riktigt högersvängen där med sidotrycket som blir, plus att han är lite stark i höger sida så då fick jag gå på med tömmen och stärka hans svaga sida:-) Jag har kännt att i ridningen när jag ska ta en förhållning i vänster sida bett så har han bitit i från och då har jag fått trycka till med höger skänkel för att han ska släppa, det är lätt han man tar tag mer i inner tygel och då stärker man bara ännu mer i yttersidan (höger), skjuter ut höger bog och blir innåtställd. Jag tycker att det är kanon att tömköra hästar för man ser deras svagheter bättre från marken och man lär sig känna bättre när man rider då när man ser hur de jobbar från marken. Så jag kan rekomendera det till alla hästägare att tömköra era hästar de blir väldigt löhörd för rösten, kan man inte själv så ta hjälp tills ni kan, för det är kul   och lärorikt.

Min jycke Roy  han fick gå på marknanden i dag och skötte sig exemplariskt!! en guldhund...jag kommer nog aldrig att få tag på en sån fin och bra hund igen, hoppas vi har många år kvar tillsammans. Vi tränade lite lydnad idag och det gick också bra så jag skulle vilja tävla i sommar men det är ju tiden som inte räcker till:-( men nån tävlling kanske:-) det är väl vad man prioriterar men jag har ju lite mer att jobba med också, så vi får se.   Roy,vit schäfer:-) en del säger vit herd hund men det är inte Roy han är bara reggad i skk som "tävlingshund"man får ett licensnummer så man får tävla. Han får jag ej tävla i bruksgrenar för han räknas som blandras då han är vit, den färgen är ej godkänd enligt skk...enligt mig så är han lika mycket schäfer som alla andra färger i rasen. Jag har en tecknad tik också och haft fler tidigare ser ej nån skillnad för att han är vit!!?. Vit herdehund betecknas som nerviga men det är inte så konstigt för de finns inte så många av dem och då blir aveln inte så bra, finns inte så mycket hundar att välja å avla på. Vit schäfer tar in tecknade hanar och avla in i vit och då får man ett bredare val på hanar:-) men det är inte alla som ser det så. Roy är då en toppen hund, skulle inte byta ut han mot nån annan hund:-)

 

Av Marlene Hedberg - 26 mars 2011 21:24

Idag har man jobbat till 17.30 så det var hem och äta middag :-) sen hade jag tänkt mocka men Magnus hade mockat redan  . så då blev det lite städ inne en liten stund innan hästarna fick komma in...hmm de har sparkat ut nästan hela höbalen i hagen så det var bara ut och krafsa i hop och sen börja snickra på en höfålla så höet inte blir så förstört för de går ju och skiter och pissar i det!!!!när det hamnar på backen.

Vi har förbrukat snart 25 st balar ....vi har 4 st till så det ska räcka innan man måste börja pyttsa ut i hagarna för så fort det blir mer plusgrader ute så bruka det bli så dåligt fort. Vi hade tur och fick boka upp 29 balar av en bonde som slutat med kossor så vi har nu nästa  år också:-) känns tryggt!!Det är alltid en historia det där med hö....men man har ju kontakter lite här och var:-) Jag vill helst köpa hö från samma ställe en hel vinter så det inte blir så mycket foderbyte.

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Skapa flashcards