BLOGGEN

Alla inlägg under maj 2013

Av Marlene Hedberg - 31 maj 2013 08:32

Klart ett av de bästa schabrak jag prova "Rambos Handy Pad" det ligger stilla under sadeln utan att glida bak tack vare vaderingen fram

Av Marlene Hedberg - 30 maj 2013 23:02

Idag så fick Mirco sin vilodag, det var ändå så varmt ute. I veckan har vi varit ute i skog å teräng på måndagen dressyr på tissdag å uteritt och träna galoppfattning på raka spår .. Gick kanonbra!
Vi fick till galopp ombyte bara med att jag bytte ytterskänkel och satt helt stilla i säte och överliv..jag blev mest chockad att det gick så lätt!!
Man sitter som ryttare och gör alldeles för stora hjälper för att vi ska få till det i ridningen ! Tänka enkelt :-P

Av Marlene Hedberg - 24 maj 2013 17:37

Helgen jobbar man, så då är det att pussla med att få till ridtid:-) Idag så har jag städat transporten ;-) så nu är den ren men den blev väldigt nött å skadad på sparkplåtarna när vi hämtat smårund balar i Bjurholm.
Det blev friktion och det galvade nöttes bort på plåten så den blev som fläckig:| lite svårt att förklara och med tanke på att den är ny så är det inge kul:-( ska försöka hitta färg som jag kan spraya på.

EPG

Av Marlene Hedberg - 23 maj 2013 19:14

Ja nu har man fått provsvar och Mirco minskade rejält 150 epg så det kändes bra och Jasper hade 0 och Zoogo hade 30epg så ingen avmaskning nu så vi får se till hösten igen:-)

Sen har vet varit här och vaccinerat Mirco och Jasper idag så nu har lillskrutten färdigt skydd, känns bra då man är och flänger på med Mirco lite mer nu så kan han bli sjuk stackarn.

Han med att longera Mirco innan Malin kom och han skötte sig bra som vanligt, inget att anmärka på alls. Det kom lite varor från Börjes idag, myggmedel mm smått och gott. Magnus han var snäll och hämta hö till klubben ikväll man har tur som har en sån snäll man:-) Imorgon så ska vi ut på en skritt tur bara jag och killen för jag börjar inte att jobba förrän 12.30 men då slutar jag inte förrän 21.30 sen ska jag ner och ta in klubbhästarna om jag inte får nån annan att göra det men är det sånt här fint väder så dör de inte av att vara ute.    

Av Marlene Hedberg - 22 maj 2013 21:04


Skapa inlägg?? ja jag har inte gjorde det på ett tag ...det har varit rätt mycket nu med jobb stallet och Mirco det är mycket pusslande för att få ihop det . Ridpassen blir senare på kvällen nu när jag jobbar och slutar 16 så är det inte ovanligt att man rider efter 20 på kvällen och en kväll så var jag inte hemma förrän 21.30

 När barna är iskolan och jag ledig så kan jag göra bort stall och ridning innan 13 och det är skönt för då har jag resten av dagen till barna när de kommer hem. så det det är de bästa dagarna för just min träning med Mirco .

Den träningen går bara framåt så nu kan jag sitta mer i sadeln längre och längre perioder utan att han funderar så mycket, men nog är det skönt att sitta i hoppsadeln och jag kommer åt han bättre med underskänkeln då i höger varvet just för att han vill in med rumpan i höger varv och då blir det vänster galopp i stället...för det är framdelen man korrigerar inte bakdelen:-) så kan jag bara rama in han med skänkeln på utsidan just vid fattning så är det inga problem.

Häromdagen så gjorde vi enkla byten på åttvolt utan problem just för att ryttare har kommit på att lätta på utsidan när han har fattat rätt så rullar han på mer framåt:-))) jätte härlig känsla:-)

Den 5,6/6 är det KG träning igen och jag ska försöka hinna med ett pass allafall:-) jag jobbar oturs nog denna gång också!! men jag vill inte rida nattetid fler gånger ...jag är trött och Mirco är trött!

Nä nu är det Anna Travis på Tv`n :-) Ha en trevlig kväll!!  

Saknar denna tjej:-((

Av Marlene Hedberg - 17 maj 2013 22:04

Ja idag har det varit riktigt varmt! härligt fast Mirco var som avslagen när vi skulle ut på fm...han hosta också så vi skritta i backar i skogen och tog lite galopp och då hosta han igen så det var vid ansträngning som den kom så vi kör lite lättare nu då i helgen så får vi se om det går över....säkert bara en liten förskylning eller kanske pollen känsklig? nä nu ska vi inte fundera för mycket...

Imorgon så har jag ridningen på stallet:-) så få sen om det kommer nå ridsugna:-)  

Av Marlene Hedberg - 9 maj 2013 20:05

Igår så hade jag min ridtid kl.22.30 på kvällen så det blev ett natt pass:-) när vi kom dit så var det lite försenat så det resulterade i en timme senare:-( men men det är det värt att vänta på.

Mirco skötte sig fint i lastningen det tar typ 20 sekunder att last helt underbart.!  Hur som helst så fortsatte vi att jobba på att han ska bjuda fram till handen och det går framåt hela tiden sen har jag förståt att ribban läggs lite högre på perfektion när man rider för Katarina och det är bra men när man tycker det går bra så kommer hon med" vrid in foten ! ner med hälen!!! " men det är så det är att allt måste sitta ihop för att få till en bra ridning och kunna ge de rätta hjälperna vid rätt tillfälle.

Vi tränade att rida rakt på medellinjen och det gick faktiskt bra, jag satt helt rak i sadeln i högersvängen upp till medellinjen men vänster svängen där måste jag trampa ner i vänster stigbygeln lite mer och på med skänkeln i bågen in på linjen. ...sen var det rakt hela linjen :-) det kunde vi inte för ett tag sen då var det sluta öppna och massa konstiga saker som inte skulle vara där.

Alla hästar kan böja och skruva på sig men rakriktning är nåt bland det svåraste tycker jag, han har slutat bocka och tjurar inte lika mycket så ett hett tipps!!! vill inte hästen fram för skänkeln så rid med 2 piskar och piska på vid bogarna samtidigt som man lättar skänkeln från hästen ...för när inte hästen tar skänkeln fram så är det ingen mening att sitta och gräva med skänkeln och sporrar....

Summa sumarum för denna kväll var godkänt!!och han kämpar på för att förstå vad jag vill. (man börjar ha lite mer krav nu:-))  Vi var hemma rätt sent typ kvart i ett på natten!! så killen var trött i morse.-))  Inga filmer idag heller...få sen om jag får några av Maria snart:-))    

Av Marlene Hedberg - 7 maj 2013 22:47


Jag tog mig en uteritt idag igen efter den långa fina vägen iskogen, han var lite tittig för det är mycket fågel i träden nu och på marken? de bygger väl bo:-) Hur som helst så gick han riktigt fint på slutet luftig och fin gång och bjöd fram!! sån härlig känsla.

Så det blir träning i morgon kväll allafall för oss, känns i ryggen men jag tar det...det kändes inte spänt att rida utan jag kunde sitta ner utan problem.

Mirco har fått sina första vårknölar, så fort han får vara utan täcke så här när det börjar bli varmt och flugfän kommer fram även jorden i sig med kryp så får han knölar på hals ,rumpa:-( Han är lite irriterad av dem..så på med AV14:-))

Hööks nya träns ...vad tycker ni?? igen käkrem? det är stilrent men??

Sen deras nya antislip Pad

Den är jag sugen på att prova till hoppsadeln:-)

Sen ska jag införskaffa mig en ny hoppgjord, jag har ej kunnat bestämma vad jag ska köpa ...Whitakers är nästan given men jag tycker den är dyr!!  få se vad vi hittar på ...kanske?dryga 799 på hööks, bra kurs!

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards