BLOGGEN

Alla inlägg den 10 april 2011

Av Marlene Hedberg - 10 april 2011 22:38

Jag har gjort helg nu:-) så nu är man ledig i 2 dagar så det ska bli skönt, så man kan rida !!! Mirco har stått i 2 dagar eftersom jag jobbat så nu är det full fart igen....träna träna, det går inte en dag utan att jag längtar tills nästa dag jag får rida  

Ja nu är det bara 2 veckor kvar med damerna i stallet så man måste passa på och rida dem innan de åker hem:-( känns tråkigt men jag har tagit det beslutet för att jag ska kunna koncentrera mig bara på Mirco:-) Så det blir vatten spilta av en box och den större boxen kanske jag hyr ut till nån som är sugen på stallplats..eller så köper jag en äldre läromästare som jag kan ha nytta av och de som vill rida stor häst!!inga ston kommer in i mitt stall dessvärre:-) för jag vill kunna ha hästarna i samma hagen så hagarna får vila och växa på sommaren. Sen brunstiga ston är inge kul!!! Mizindra var aldrig brunstig på det sättet som Pepsi och Jaya har varit så fort de har gott bara i hage bredvid killarna så "pissar" de och blir tjuriga osv....Jag märkte aldrig av när hon var brunstig, Mizindra alltså:-) Så finns det ingen kandidat som vill hyra in sig så flyttar jag Japer och bygger täckes rum och sätter in en dörr till foderrummet som vi nu måste gå ut och sen in i:-( Det funkar men det vore bra att ha ett täckes rum också...det funkar som det är nu också för täckena torkar över natten och ingen fuktlukt blir det. I sommar så ska vi bygga om stallet, det skulle bli gjort i sommras men hans inte med:-) men i år måste vi!!! för Mirco växer och taket är för lågt som det är nu. Vi tänker göra tak ända upp i nocken så det kommer att bli bra och mycket luftigt, sätta in ev element... sånna som ska sitta i stall men jag är lite imot värmestall för det blir mycket bakterier i ett sånt stall så jag föredrar kallstall som hästarna värmer upp själv  Det kan bli följd sjukdomar med varmstall, hosthästar och så och då jag har min lilla Jasper som är känslig redan för damm så funkar det bäst med självdrags ventilation. Mekaniskt ventaliton är bra men om det blir strömavbrott så funkar det inte, luftavfuktare skulle jag kunna tänka mig:-) .

Sånna där termobar hinkar har jag därimot funderat på att köpa och montera i varje box för att inte vattnet ska frysa i stallet när det är -35 hela vintrarna!!! Jag har ju vatten hinkar till hästarna och jag tycker det är bra då ser man hur mycket hästarna dricker på natten, så man har lite koll:-)

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards