BLOGGEN

Alla inlägg under oktober 2011

Av Marlene Hedberg - 25 oktober 2011 20:05

Täcken

 
När behöver hästen täcke?
Behovet av täcke varierar och flera faktorer spelar in, innan man rutinmässigt börjar använda täcke till sin häst bör man se över följande faktorer:

· Hårremmen. Hästar som sätter tjock vinterpäls och inte klipps behöver oftast inte täcke. När det blir kallt ställer sig hårstråna upp, vilket ger en isolerande effekt med den varma luften samlad nära huden. Tränande hästar klipps ofta, för att de lättare ska bli av med överskottsvärmen efter ridning och för att torka snabbare. Klippta hästar ska alltid ha täcke, ett inte allt för tjock i stallet och ett som värmer ordentligt i hagen

· Vädret. Hästar med full vinterpäls kan hålla värmen även vid mycket låga temperaturer. Det är inte är kölden i sig som orsakar problem, utan kombinationen av regn och blåst. Blir hästen genomblöt kan även en tjock vinterpäls mista sin värmande förmåga. Snö behöver inte bli lika avkylande som regn, eftersom den täta vinterpälsen hindrar snön från att smälta. Blåst och regn – då är det nödvändigt med ett ordentligt täcke

· Ålder och hälsotillstånd. Gamla hästar och konvalescenter kan ha svårare att hålla värmen än en häst i bästa form och ålder. Se upp med konvalicenter – de fryser lättare. Genom att täcka dem slipper de använda så mycket energi till att hålla värmen.

· Foder och hull. Välj mellan täcke och ökad högiva, hästen kan själv producera värme genom att äta. Ju kallare det är ute desto mer foder behövs för att hålla kylan borta. En häst med ett bra lager underhudsfett har god isolering.
Så ett tipps! Vid kall vinter och hästen ska gå ute mycket så ställ hästen på fritillgång på hö ute i hagen ( hösilagebal i hagen).

Av Marlene Hedberg - 25 oktober 2011 10:40

Man är ledig idag men vi har ett viktigt schema möte på jobbet som stör min lediga dag   hade tänkt att baka lite kakor till dagis i morgon för de har kalas för alla barnen som har fyllt år i höst, så det gör jag gärna  .

Idag så ska jag försöka klämma in lite ridning efter 16 för leja ska iväg på Zomba vid 17.30 så innan dess ska jag väl hinna:-)) Mirco gör det inget om han får 2 fridagar heller för han behöver tid att smälta allt man gör, det vinner man på i längden. Jag har börjat sätta lite mera krav på killen att är det skritt så är det på en GÅNG ! likadant i alla övergångar det ska ske på en gång när jag ber om nått tex olika rörelser som volt serpentiner, halvhalter mm...och då kör jag intensivt i en kvart sen rider jag ut, då får han avsluta med nått kul och avslapnande och han blir mer fram för skänkeln.  Jag koncentrerar mig på en rörelse tills han kan den sen vila vi den i ca 2 veckor...sen kan han den som en smäck!!! det har funkat hela tiden när jag lärt han nått nytt.

 


Av Marlene Hedberg - 24 oktober 2011 22:40

Idag så fick Mirco sina vinterskor på, så nu är det bara ut och rida utan att han ska halka ihjäl sig.

Sen hade jag lektionsstart ikväll och det var kul:-)Fick lite hjälp av Marica med rykt och så i början så TACK!! snälla du   Hästarna skötte sig kanonbra men det är ju så... om det sitter en rädd ryttare på en häst så blir hästen lätt rädd för små saker ...vi hade lite incidenter ikväll men det gick bra och hästen skötte sig jättebra !! i nästa lektion:-) summa sumarum så tror jag alla eleverna var nöjda när de for hem och vissa kan ha lite träningsvärk i morgon.-))  

Av Marlene Hedberg - 23 oktober 2011 19:16

Min tanke med att "varför" man lindar benen på hästar?

När jag har ridit på kvällen så hästen är svettig och hästen ska stå inneför natten så lägger jag stallbandage med en tjock padd och fleccelinda om eller back on track stallbandag/padd, just för att blodcirkulationen ska gå ner sakta.

Rider jag så hästen är svettig och ska ut i hagen så kyler med kyllera på benen från knäna ner över skenben samma bak från has ner över skenben  och sen lindar jag när hästen kommer in för natten om den har gått hårt.

Jag bruka ändå försöka skritta av hästen ca en 15 min innan jag hoppar av men ibland så kan det inträffa saker som gör att man inte gör det eller när man longerar så skritta man ju inte på volten en kvart utan då leder jag runt lite eller ut på vägen ...men det är inte så mycket som det behövs.

Det finns andra anledningar också som jag lindar, det är nu när det är så geggit i hagarna så ser man att kotleden blir trött av att traska runt i geggan och han får trampa ljupt varenda steg så då lindar jag också...jag tror inte på att man får svagare ben på hästarn för att man lindar benen ...en del har den teorin:-) utan man förebyger ev skador istället om man tar hand om sin häst.  

Av Marlene Hedberg - 23 oktober 2011 19:10

Equipage IGLO

Ett bra alternativ så man har två att nöta på:-))649:-

Equipage SNOWBOOT

Equipage SNOWBOOT 529:-) Ett par som kan vara ett alternativ:-)


Av Marlene Hedberg - 23 oktober 2011 18:43

Idag efter mötet på klubben så for jag och Mirco ut i skogen på en timmes ritt:-) Jättekul var det, han var taggad, pigg och framåt så det kändes jättebra. Inge rädd av sig som han har varit några gånger nu när vi ridit ut, jag tror att det kan ha att göra med älgen som är runt omkring. Det är sånna ridturer som man vill ha när man känner att man är ett med hästen, han ville galoppera så det fick han och jag kunde samla ihop han riktigt fint och även länga på galoppen så det var kul och det tyckte han också...fick sträcka på benen lite.  Han var lite svettig när vi kom tillbaka:- ))bra jobbat killen  .

Imorgon kommer Marica och ska sko om han så det blir, bra då kan man även rida på kvällen för just nu är det halt och snart kommer snön ändå.Han ska få vila imorgon för jag ska iväg och ha lite lektioner på ridklubben:-)) känns jättekul!!

Det är på gång med en stor häst också så vi se vilken det blir:-)

  Lill Jasper och lillmatte:-))

Av Marlene Hedberg - 23 oktober 2011 10:43

Nu ska jag ut och hämta en myrtall så fåglarna har nånstans att sitta och äta allt gott ute:-)) sen ska det bli en fin utekruka med lite smått och gott i      

Av Marlene Hedberg - 22 oktober 2011 21:29

På måndag kommer hovslagaren och skor om Mirco till vinterbruk:-)

 

 Det är halt ute nu på kvällen när man ska rida...ikväll så hade jag tänkt mig lite cavaletti men det var halt och jag ville inte riskera att han skulle sträcka sig så det blev ett kort pass på 15 min ikväll men bättre än ingenting  

Imorgon ska jag ut i skogen tänkte jag, få nog bli mitt på dagen nån gång så marken hinner tina:-) ska iväg på instruktör snack med tjejerna på klubben i morgon och jag ska spana in hästarna som jag ska ha med på mina lektioner på måndag:-))

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards