BLOGGEN

Alla inlägg under februari 2011

Av Marlene Hedberg - 5 februari 2011 18:42

Tänk om man slapp jobba helger!!! jag skulle ge vad som helst men vem vet man kan kanske sluta om ett par år:-) om firman går bra:-) vi ska ju starta företag och vad det blir det lär ni märka på byn snart   .

Ja mina tankar runt Mirco...måste träna upp stabilitet i bakbenen, han blir lätt trött i dom och jag vet att jag kanske har kört lite för hårt nu nån vecka så jag måste ta det lugnt ett tag nu med bara uteritt kanske?? han blir lite varm i skenbenen bak och jag är livrädd att han ska bli mer skadad..men man måste ju tro på vet och röngen när de säger att det har läkt bra hans skada. Vet säger att det är bara och rida igång som vanligt:-)  men jag får ta det lugnt...jag tycker att jag gör det men men...fortsätter han och bli varm så måste jag till vet igen och kolla gaffelbanden för de kan ta skada när de haft en fraktur...

Idag så har Sofie ridit Pepsi och det hade visst gått bra och hon hade varit snäll  , hon ska rida i morgon med och det är så bra att ha någon som kan hjälpa en att hålla igång hästarn för ibland så hinner man inte med när man jobbar helger och så...

Hästarna måste ju hållas i trim när man har andra människor som kommer och rider dem på friridningar och så, då hittar de inte på nå dumheter med barna.

Hästar som ej få den stimulans de behöver kan lätt hitta på egna aktiviteter:-) och då i värsta fall kan nån komma till skada och det vill man undvika.


Nu ska jag ut i stallet och kolla till min guldklimpar innan det är slager på Tv`n:-)

Av Marlene Hedberg - 4 februari 2011 19:04

Idag så får hästarna bara lite omvårdnad med rykt och lite puts Jayas sele mm.

för igår var det lite tuffare för tjejerna:-) Jaya fick jobba med risslan bakom sig och en travrunda på en timme med skritt var femte minut, hon har bra kondis damen...det var nog första gången som hon var svettig.

Man får klä på sig ordentligt när man ska ut och köra för det blir kallt!! än om det bara är några minus grader...men kul är det !! ska köpa en rockard till denna dam så vi kan köra året runt.  

  

Pepsi hon fick sig en tur i skogen på våran fina ridväg, där möter vi ju på Helena och hennes hästar emellanåt och det är ju spännande tycker hästarna att det finns fler i skogen  .Deras unghäst är så fin!!och stor har han blivit!!  Jättefin! Helena, långa fina ben skulle nog bli en rätt bra hopphäst...vad tror du?     k  

Här är det en svettig Pepsi:-) hon har rätt mycket päls så jag ska nog ta en klippning på henne  

   Här var vi på väg ut...  Mysig häst denna Pepsi jag bara storm gillar henne  

Hundarna blir ju jätte glad när matte kommer hem från ridturen, det är ju som dom trodde att man aldrig skulle komma hem igen...tänk om man kunde ta med dem men det är som sagt andra hästägare som rider där jag rider och deras hästar kanske inte är van hundar och människor som kan blir rädda när man har hundarna lösa.  

Av Marlene Hedberg - 2 februari 2011 22:20

Det blev sent innan jag kom igång med hästarna, de var ute till 19.30 sen in och rykta....på med gjord och inspänningtyglar och ut i spåret  Ikväll tyckte Mirco att det var jobbigt!! fick jobba på i stor och liten volt, kort trav och ökad trav på rakare spår. Han jobbar verkligen och vill kämpa men när vi ska jobba i galoppen så händer det att det blir nån korsgalopp då och då och det tyder på att han orkar inte bära sig riktigt än:-) men det är bar att fortsätta träna. När han var riktigt varm så fick han trava över några bommar som då gick väldigt bra :-)!!! hoppas hoppas att denna häst blir vad jag önskar mig.

Det är alltid ett lotteri att skaffa ett föl och hoppas på att det ska bli bra, jag har gjort det en gång tidigare och det blev bra men det här är en helt annan hästtyp och lugnare i sinnet än vad min förra häst var, så det kommer att bli mycket bättre Plus !! att jag lärt mig vad man inte ska göra.

Jag har inte behövt bli arg många gånger på Mirco och det är så skönt:-) att slippa bli det för det förstör så mycket av ridningen och man måste bråka halva tiden man rider.

Ja man längtar tills man ska ta första språnget över ett hinder och det blir förhoppningsvis snart!! jag tänker kontakta Per-Erik i Övik tror jag och höra om han håller på med hoppningen fortfarande för han är riktigt duktig!!

Vi tog ju hit han till klubben för ett antal år sedan så jag ska kolla om det är fler som är intresserad. Tänkte hoppa in han själv på hinder typerna och sen rida då för någon annan instruktör, jag har ju gått hoppinstruktördelen för Erik Berggren från Flyinge i Vännes  så det diplomet har jag ju:-) så jag ska väl klara den biten med inhoppningen själv  

Nä nu är det natti natti!!  Imorgon händer det grejer!!!  

 

Av Marlene Hedberg - 1 februari 2011 22:21

Ikväll så blev det en sen ridning...men det är ju så kul!!!  Började jobba över lite mer bommar på Mirco och Jessica hakade på med Zoogo också, man måste ju börja lite smått, få sen om man ska in till ridhuset och träna på lite hinder snart:-)

Jag bytte bett det ett eggbett ikväll och det gick jättebra höll inte på och jomla med bettet lika mycket. Jag har ridit på ett bett med parerstänger och det för att han ska lära sig ledande tygeltag bra och nu behöver man bara tänka sväng så svänger han:-)

Han är fortfarande lite körvig att hoppa upp på men nu kommer jag upp själv allafall  utan att nån håller i han...ska börja träna att flytta in hans inre bakben för det är det han flyttar ut och svänger runt så nu ska jag börja lära han det.


Ta kommandot över inner bak...så när jag petar då med pisken på hans inre bakben så ska han lära sig att flytta in benet ,inte ut. förs tar man rep lär hästen att jag kan svänga ut hans bakben och få han att vända mot mig sen när han kan det så lär jag han tvärt om att flytta in det:-) lite invecklat det där...man petar med pisken tills han flyttar in benet för att blir ju irriterad på en att man petar och när han då gör det så slutar man och ger han eftergift i linan...enkelt va!!:-)


Det kan ta tid men då lär jag hästen att jag kan styra hans bakben...lite kort och snabbt var det om hur man tränar uppsittning på lite besvärliga hästar och förutsättning är ju då att man utesluter att hästen har ont nånstans, det är en lång procedur att träna detta.

Natti natti!!  


Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22
23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards