BLOGGEN

Alla inlägg den 12 mars 2011

Av Marlene Hedberg - 12 mars 2011 19:22

Idag så blev det ridning i spåret, hade igentligen tänkt och rida ut men Mirco behöver träning med att gå med flera hästar i spåret. Sofie var här och red Zoogo och det gick riktigt bra på slutet:-) han är som grön killen har ju varit tävlingshäst i tavet tills i december. Det gick bra att Zoogo var runtomkring, han lyssnade bara på mig:-) Jag bruka inte tilllåta att han tittar på nått som intresserar honom när jag rider han för han ska vara fokuserad på mig och vårt tränings pass:-) Jag ställer han i från "faran" eller det som är spännade och rider vidare, på det viset så lär han sig att lita på mig att han inte behöver titta runt:-)han är ju bara ung än. Det behöver ju inte funka på alla hästar, Pepsi hon vill gärna titta och se vad det är eller som kommer imot henne om vi är ute och rider men då är hon 18 år också och hon kan bilda sin egen uppfattning om det är nått att vara rädd för och då känner hon av ryttare om den är lugn så är hon lugn:-) men det finns nog inget som skrämmer henne :-)

Idag så prövade jag på och kolla lite hur han uppfattar mina hjälper åt sidan, vi testade en början på bakdelsvändning och det fattade han bra åt båda hållen!! men då tappar han bjudningen framåt på rakt spår då istället så han är inte riktig mogen för det än:-) Jag tycker att framåtbjudningen är det viktigaste på en häst när man rider, har man inte den så är det ingen harmoni i ridningen och det blir inget ärlig form på hästen.

Ser allt för många hästar som knäcker av i nacken och tror att ...gud va fint jag går nu...men då lurar den ryttaren tyvärr:-(eller att ryttaren tar för mycket i bettet och stör hästen till att komma fram till bettet via drivningen i säte/skänkel....ja det är en hel vetenskap det där med rätt ridning på olika hästar för de är så olika i tempramentet och vilken ryttare som sitter på.

Man får ta lite av det ena och det andra och pussla i hop det som passar just sin häst, man vinner inte så mycket på att nån sätter sig upp och tucktar till just min häst. Jag gjorde den tabben en gång på Mizindra och lät en instruktör som skulle vara så bra!! men inte på min häst...han förstörde henne, det tog 3 år innan jag kunde korta tygeln och att hon inte körde upp huvudet och titta på molnen.   hon gick på bakbenen så fort jag krävde nått förmycket:-(inte kul....

Jag for runt till olika insruktörer som kunde hjälpa mig med detta stora problem som aldrig har behövt hända om jag inte hade låtit han rida Mizindra, men man lär sig å jag kommer inte att göra det misstaget igen att låta nån rida Mirco som jag inte vet hur den rider och att den är mjuk i ridningen/handen.

Jag red ut med Pepsi efter jag hade ridit Mirco,  for ut en sväng i skogen och hon var pigg!! hon är så kul å rida:-)

Av Marlene Hedberg - 12 mars 2011 08:39

  Solen tittar fram idag, skönt med lite solstrålar:-)Idag så ska jag ut och miljö träna MIrco i terängen runtomkring en sväng på ryggen tänkte jag. Vi har ju inte varit ut så överdrivet mycke i vinter!!!måste börja träna in galoppfattningarna bättre, bästa sättet i skogen på nån inbjudande väg:)

Pepsi ska få komma ut en sväng i skogen också  

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards