BLOGGEN

Alla inlägg den 9 november 2011

Av Marlene Hedberg - 9 november 2011 17:34

Man känner sig ganska maktlös när ett djur är sjukt..._(( jag vill inte att mina djur ska lida :-( gör alltid mitt bästa och sen överlåter jag det jag inte kan till de som är proffs på det som bla veterinärer... och då tänker jag handlöst på människor som inte tar hand om sina hundar och hästar och även andra tamdjur som är så beroende av vi människor...vi som matar dem och vattnar och ser till att de har ett bra djurliv!  och sen hur svårt det är att anmäla dem som misssköter dessa djur...jag vet om folk här i Åsele som slår sina hundar och rent misshandlar dem psykiskt och fysiskt!! och när man vänder sig till polisen så kan de inte göra så mycket:-((  ...tragiskt!!! de måste ha bevis?? och hur får man sånna bevis?? Nä man ska gå och plocka av dem djuren bara och omplacera dem tills utredning är gjord precis som det är med barn som far illa!! Sen ska de ej få ha nån djur!!! när är hunden besvärlig så skjuter man den och skaffar en ny hundvalp!! som om den skulle bli bättre???knappast utan det är förar/ägarfel...om en hundförare/ägare har problem i att en hund ej vill va ensam eller tuggar på saker så anser jag det är människansfel eller nafsar på folk...då spelar det ingen roll hur många hundar man byter ut då inte människan är villig att lära sig nya metoder och träna hunden på ett annat sätt än "sitt" sätt som man alltid gjort men alla metoder funkar inte på alla hundar !! Jag har två hundar varav en är omplacering och hon hade det inte så kul hos sin förra ägare och det har jag fått jobba med som en gnu!! och hon är 1000 gånger bättre idag än för 3 år sedan men man tänker så här ...om jag har haft henne från valp så har hon inte varit otrygg med att bli lämnad i bilen mm....och som sagt jag har 2 schäfrar som är helt olika och måste tränas olika sätt så det är till att ha vidvinkelsyn och kanske tänka till mer än en gång när man ska lösa saker:-)) Oj vad det bar i väg i text men jag känner att jag blir så upprörd när jag ser folk handha en del hundar blä.....Ursch!!

Roy

Av Marlene Hedberg - 9 november 2011 11:59

  Min snygga kille fick vi åka akut till Vännes  igår, han kräktes blod och bajsade blod och den var färsk som kom ut där bak(rött) så vi var hela eftermiddagen och kvällen hos vet...de pumpade i han vätska och Flagyl i droppform för han var uttorkad och ont i buken,  av att han han kräkts och diarrén.. Han kontraströngades och de tog även vanlig röngen, hittade inget som var trasigt att han skulle ha ätit i sig nått konstigt så vi hittade inga direkta svar på varför? han blöder.Han hade streptokocker i urinen så han har fått Vetromixin för det som han ska äta i 6 dagar. Levervärdet var lite högt också så han ska gå på ett speciallever foder i 14 dagar och sen ta ett nytt prov, sen har det skickats prover på labb så får vi se vad de säger. Han har en tarminflamation och hur den uppkommit går ej svara på

får Flagyl i 14 dagar för det, ett prov som är skickat kommer att visa om han har känslig mage och att han kanske inte ska äta så mycket fibrer, då blir det ett vet foder för känsliga magar"Hill´s" heter det..dyrt men det är det värt:-) sen sa hon nått kul när jag sa att jag hade hästar så skulle han då INTE äta hästskiten:-)) å då mena jag på " Hur ska jag förhindra det ? när vi har hästar på gården? ja då skratta hon jag du kan väl styra upp det när du ser han äta:-) ja sen äter de oftast det som ligger i boxarna och då får vi bara vara extra noga att stänga igen när hästarna gått ut i hagen tills man har mockat ur stallet. 

Sen fortsätter det här och han inte blir bättre så blir vi direkt remiterad till Gammelstan i Luleå för gastroskopi och ändskopi tror jag det heter när de kollar tarmen.

Sen får vi se då vad alla blodprover säger...han kanske måste äta en "liten liten" mängd cortizon resten av livet men det fick de avgöra när de fått proverna tillbaka... 

   


Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards