BLOGGEN

Alla inlägg den 13 november 2011

Av Marlene Hedberg - 13 november 2011 21:34

Man säger så här "Goda ryttare är diplomater"   

Både arbete med unghastar och vid korrigering av olater ska man ta strid med hästen så sällan som möjlgt. Genom markarbete och uppmärksamhetsövningar vid hand, genom att rida korrekt och undvika stress så förebygger du olaterna. Det är också viktigt att aldrig ställa för höga krav.

Skulle det bi en dispyt mellan din häst och dig som ryttare(något som ryttaren själv bestämmer), måste du ta dig tid till försoning efteråt. Lämna inte hästen när du fortfarande är arg eller hästen fortfarande är upprörd /stressad av situationen. Avsluta arbetspasset när hästen har gjort rätt, beröm den ordentligt och pyssla om den en stund i stallet.

Dessa saker är lite vad jag tänker på när det gäller att jobba med hästen sin  och att man även planerar sin ridning väl...man brukar säga så här att har man oreda runt om kring sig i stall och grejer ligger överallt i stallgången så har man ingen ordning på ridningen heller!! bruka stämma rätt bra 

 Sen lite kloka ord som jag har fått höra och lärt mig av är att...

Man ska inte bara fundera noga över vad som kan rättas till hos hästen utan även noga granska ryttaren som ridit den tidigare. Då kan man ofta hitta förklaringar till varför hästen gör motstånd och inte vill samarbeta på rätt sätt..

Är hästen trotsig? Ofta har den bara ett överskott av energi som den inte fått utlopp för:-))

Av Marlene Hedberg - 13 november 2011 20:04

Nu har jag fått regnumret till min transport så vi hämtar den troligtvis på torsdag, nu är den på Norrtrailer allafall ...jag har väntat ca 9 veckor på den...Nu är den helförsäkrad f o m idag:-)

   

Av Marlene Hedberg - 13 november 2011 10:15

Imorse så fick pappan i det här huset tårta på säng!! vilka snälla barn han har Magnus... och present fick han också och tur har han som har en fru som kan hjälpa barnen att BAKA  

     

Av Marlene Hedberg - 13 november 2011 09:52

Mirco han gillar när det blivit fritt med MAT!!

                     

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards