BLOGGEN

Direktlänk till inlägg 9 november 2011

Roy

Av Marlene Hedberg - 9 november 2011 11:59

  Min snygga kille fick vi åka akut till Vännes  igår, han kräktes blod och bajsade blod och den var färsk som kom ut där bak(rött) så vi var hela eftermiddagen och kvällen hos vet...de pumpade i han vätska och Flagyl i droppform för han var uttorkad och ont i buken,  av att han han kräkts och diarrén.. Han kontraströngades och de tog även vanlig röngen, hittade inget som var trasigt att han skulle ha ätit i sig nått konstigt så vi hittade inga direkta svar på varför? han blöder.Han hade streptokocker i urinen så han har fått Vetromixin för det som han ska äta i 6 dagar. Levervärdet var lite högt också så han ska gå på ett speciallever foder i 14 dagar och sen ta ett nytt prov, sen har det skickats prover på labb så får vi se vad de säger. Han har en tarminflamation och hur den uppkommit går ej svara på

får Flagyl i 14 dagar för det, ett prov som är skickat kommer att visa om han har känslig mage och att han kanske inte ska äta så mycket fibrer, då blir det ett vet foder för känsliga magar"Hill´s" heter det..dyrt men det är det värt:-) sen sa hon nått kul när jag sa att jag hade hästar så skulle han då INTE äta hästskiten:-)) å då mena jag på " Hur ska jag förhindra det ? när vi har hästar på gården? ja då skratta hon jag du kan väl styra upp det när du ser han äta:-) ja sen äter de oftast det som ligger i boxarna och då får vi bara vara extra noga att stänga igen när hästarna gått ut i hagen tills man har mockat ur stallet. 

Sen fortsätter det här och han inte blir bättre så blir vi direkt remiterad till Gammelstan i Luleå för gastroskopi och ändskopi tror jag det heter när de kollar tarmen.

Sen får vi se då vad alla blodprover säger...han kanske måste äta en "liten liten" mängd cortizon resten av livet men det fick de avgöra när de fått proverna tillbaka... 

   


 
 
Sofia

Sofia

9 november 2011 17:00

Nej men gud Marlene det är verkligen inte dina bilder som jag syftar på för jag vet att det är dina :)
Så ha dem upplagda du :)

http://lillasysterrs.blogg.se

Marlene Hedberg

9 november 2011 17:30

Ok va bra:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marlene Hedberg - 13 februari 2018 18:33


Imorgon kommer häst tandis till Åsele så då bär det iväg med Mirco i transporten, Ace har kollat sina tänder redan när vi köpte honom i juni så han får hoppa över denna koll. Jasper hade så fina tänder sist så han får kolla sina nästa år. Idag så...

Av Marlene Hedberg - 10 februari 2018 21:05

Det var ett tag sen sist, hoppas ni saknar mitt skrivande :-) Köpte halm för några veckor sedan och vi har spån i halva boxen och halm i halva för att de ska ha något att plocka med hela tiden och är även ett bra grovfoder tillskott och fin i håret...

Av Marlene Hedberg - 30 januari 2018 23:15

Mirco gick bra ikväll med jakt Kandaret också men han blev stum och lite het av sig så när min tanke var att träna galopp fattning sen skritt och galopp igen... Då blev det till att lätta i handen mer i fattningen så han gick fram i galoppen sen halv...

Av Marlene Hedberg - 30 januari 2018 19:44

Igår lånade jag ett bett av en vän som jag tror Mirco kommer att gilla och så var det,, han stor trivdes och tog ett bra stöd Ikväll ska jag prova ett Beris bett av jaktkandar modell som jag även lånade,, ska bli spännande :-) Det känns bra att k...

Av Marlene Hedberg - 23 januari 2018 22:35

Nu är riktigt bra underlag på ridbanan men vi har skottat den varenda gång det snöat nu och den är perfekt! Som en hockey rink med sargväggar:-) Ikväll var jag iväg och köpte halm faktiskt här på norrstrand, nära och bra :-) Det var väldigt fin...

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards