BLOGGEN

Alla inlägg den 1 november 2011

Av Marlene Hedberg - 1 november 2011 20:52

Jag har varit hemma lite sjuk...så synd om mig:-) jag har roat mig att se lite filmer som jag har hemma bla Lastträning med Lisbeth Johnsson och den är verkligen bra så jag tänker följa hennes program med Mirco. Det går i som fyra steg

Förberedande för lastning

Ta ut mellanväggar och bommar

Hästen ska gå och titta på sidorna på transporten

Gå över lämmen

Stanna på lämmen

* Leda hästen in

Gå upp på lämmen med frambenen och backa av.

Gå upp med både fram och bakben och backa av.

Gå in med frambenen i transporten och backa en bit.

Gå in med fram och bakben i transporten och backa en bit.

Gå igenom transporten.

Gå igenom från båda hållen (frontutlast)

Vänd hästen i transporten åt alla håll.

 

* Skicka hästen in

Skicka hästen över lämmen mellan dig och transporten

Skicka den upp och ner på lämmen.

Skicka en och ut ur trailern.

Vända i trailern.

Stanna i trailern, med och utan mellanvägg.


* Stänga in hästen

Förberd med att ta repet bakom hästen och träna tryck(=bom)

Kolla av mentalt tillstånd på hästen.

Bygg upp i flera moment innan du stänger helt, stäng där fram först.

Gör hästen uppmärksam på att du stänger där bak ovan lämmen med att vissla eller knacka lite i luckorna helst om hästen är dominant i hörseln.


Det tar lite tid med den är träningen och man kan inte gå vidare förrän man gjort stegena klar steg för steg.


Sen har jag köpt "Tobbe Larssons " film som handlar om hur man börjar träna frihets dressyr och den filmen kommer jag att visa på klubben den 12/12 kl.18 då jag har min gruppavslutning och fler är välkomna om det finns nån intresserad:-)Fika blir det också och så pratar vi lite tankar runt hästhantering.

Jag har sett filmen idag och man blir väldigt inspererad av denna kille hur han hanterar hästar och att de lär sig så fort och det mesta är sunt förnuft så jag tror att det är nyttigt att se för tjejerna som håller på att lära sig om hästar för det är mycket hur man förhåller sig till hästen i rörelse på marken... en jättebra film..jag tänker köpa hela serien av Tobbe.



Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards