BLOGGEN

Direktlänk till inlägg 9 februari 2012

Kallt igen!!

Av Marlene Hedberg - 9 februari 2012 21:01

Mirco hade sin vilodag idag :-)det blev ändå kallt -21 på kvällen här.... jag tror att han behövde vila  efter gårdagens träning...först fick stå inne och boxträna och det tyckte han var tråkigt så han stod och bockade och sparkade bakut i boxen!! jättejobbigt tyckte han att det var tur att han har stor box, den är ju 16 kvadrat. Det är ju så att han gör samma sak i boxen som han gör i transporten när han blir själv...sparkar bakut!!! det går bra att ta in han själv och låta han stå i gången hur länge som helst men om han ska stå i boxen/stallet själv och de andra går ut så blir han stressad och protesterar helvilt just med att sparka bakut och med båda bakbenen....? hm

Jag fick då ett tipps från ponnyakuten att man boxtränar hästen först ensam så han accepterar det så går det mycket lättare i transporten att stå själv:-) jag har som aldrig behövt ställa han själv i stallet av nån anledning så jag har inte tänkt i de svängarna men när Tobbe sa att ...oftast gör hästarna samma beteende i transporten som när de blir lämnad ensamma kvar inne och flocken går ut...

Det stämmer på Mirco och han har kommit ut sluppit obehaget med att han tagit sig ut ur transporten 2 gånger med att sparka och studsa och ut kom han för transporten gick sönder!!, men i boxen kommer han ingen vart och det kan inte hända så mycket heller ...inga vatten koppar som kan gå sönder heller utan det blir lite hål i väggarna men det går att fixa:-) så han var alldeles svetttig i går av att stå inne själv i 2 timmar sen kom de andra hästarna in och då torka han sen var det dressyrträning på schemat och det gick bra till slut...han var så stel men det jobbade vi oss igenom:-)men han blev alldeles svettig igen!!:-)  

 
 
Ingen bild

Sofie

10 februari 2012 14:49

Spännande ang klicker. Jag tror stenhårt på att det kan fungera och när det sitter kan man ta med sig det upp på hästryggen :) Ska bli spännande att testa! :)

Marlene Hedberg

10 februari 2012 20:57

Ja testa :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marlene Hedberg - 13 februari 2018 18:33


Imorgon kommer häst tandis till Åsele så då bär det iväg med Mirco i transporten, Ace har kollat sina tänder redan när vi köpte honom i juni så han får hoppa över denna koll. Jasper hade så fina tänder sist så han får kolla sina nästa år. Idag så...

Av Marlene Hedberg - 10 februari 2018 21:05

Det var ett tag sen sist, hoppas ni saknar mitt skrivande :-) Köpte halm för några veckor sedan och vi har spån i halva boxen och halm i halva för att de ska ha något att plocka med hela tiden och är även ett bra grovfoder tillskott och fin i håret...

Av Marlene Hedberg - 30 januari 2018 23:15

Mirco gick bra ikväll med jakt Kandaret också men han blev stum och lite het av sig så när min tanke var att träna galopp fattning sen skritt och galopp igen... Då blev det till att lätta i handen mer i fattningen så han gick fram i galoppen sen halv...

Av Marlene Hedberg - 30 januari 2018 19:44

Igår lånade jag ett bett av en vän som jag tror Mirco kommer att gilla och så var det,, han stor trivdes och tog ett bra stöd Ikväll ska jag prova ett Beris bett av jaktkandar modell som jag även lånade,, ska bli spännande :-) Det känns bra att k...

Av Marlene Hedberg - 23 januari 2018 22:35

Nu är riktigt bra underlag på ridbanan men vi har skottat den varenda gång det snöat nu och den är perfekt! Som en hockey rink med sargväggar:-) Ikväll var jag iväg och köpte halm faktiskt här på norrstrand, nära och bra :-) Det var väldigt fin...

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards