BLOGGEN

Alla inlägg den 17 februari 2012

Av Marlene Hedberg - 17 februari 2012 10:59

Idag så fick Mirco jobba på i linan och han jobbade verkligen!! det var ett tag sen jag såg ett sånt kliv i traven!!Jag gjorde så att idag fick han gå med inspänning på utsidan och longerlnan löpte genom bettringen till gjorden på sidan av honom så då kunde jag ta och släppa i linan och få ha riktigt lösgjord:-) man kan ha båda inspänningarna om man har en häst som man måste hjälpa på traven att hitta sin form...man ser att han är väldigt trygg i att jobba på lina, han tar longerpisken jättebra !! fina galoppfattningar fick han till på slutet av passet...jag brukar inte galoppera honom så länge han inte är lösgjord när ja longerar utan då blir det bara trav eller om han är spänd så gör jag det inte heller för det kan bli mer skador än var det gör nytta att galoppera då.

Jag fick lite hjälp idag av Fabian ha fick hålla i linan en stund och det tyckte han var kul:-) Mirco drar ju inte  så det går bra:-) Idag så blev jag stolt över Mirco och man har igen det om man är noga och tydlig med det man gör med sin häst än att jäkta i genom olika utbildningsfaser...jag har lagt ner mycket träning på just longering och jag tycker att det är ett jättebra sätt att jobba sin häst rätt och man kan lära sig att se hur sin häst jobbar:-) alldeles för många tar longering som ett motionspass för hästen och låter den bara springa!! ja men låt han få springa av sig först tänker man ...men det ger fel signaler till hästen och den lär sig att longering då behöver jag inte jobba....?          

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards