BLOGGEN

Alla inlägg den 20 februari 2012

Av Marlene Hedberg - 20 februari 2012 15:07

Idag så kom Magnus hem och luncha så jag och Nadja kunde rida ut:-)... en timmes härlig skritttur :-) lite kyligt var det inne i skogen...men det var ju inge snöfall allafall.

Varje gång jag och Mirco far ut i skogen eller vägen så är det situationer som Mirco måste lita på mig och man märker om det varit flera dagar sen man varit ut så är det fler sånna tillfällen.....och när man ridit i ridspåret och på kvällen då är han trygg för han är hemma:-) Men det fungerar verkligen att rida han ställd i från faran och rakt fram ..idag så testa jag att betona lite mera med att luta mig åt sidan mot det som var farligt så jag talar om för han ytterligare att det är inte farligt !! det fungerar jättebra :-) som han sa polisen på ponnyakuten att hästen blir trygg med ridningen:-)att det blir samma ridning varje gång det blir nått läskigt och då känner hästen igen ridningen och blir lugn och man bygger förtroende mellan häst och ryttare för varje gång...

 Har man en stressad och spänd häst så ska man försöka hitta en framridning som fungerar och som gör hästen lösgjord sen rider man fram så varje dag ...det ger en trygg och stabil häst:-) och som kommer att lära sig att slappna av fortare och man har igen det på tävlingar när man ska rida fram så känner hästen igen ridningen och det blir tryggt och lugn för att den känner igen den ridningen ....men som ryttare ska man alltid konstra till det och variera sin ridning men men...samma framridning och variera övningarna istället:-) Mirzindra var en spänd och stressig häst innan hon kom till ro med sin uppgift och vi hade stora problem med det i flera år för att det var en person som satte sig upp på henne och satte alldeles för höga krav och hon flög i taket!! sen tappade hon förtroendet helt för ryttarens hand:-((hon var då 4 år... det tog 3 år innan jag fick hon att lita på mig ...minsta lilla förhållning på fel ställe så satte hon in handbromsen och gick på bakbenen..så är försiktiga med vem ni sätter upp på era hästar...helst när de är unga för man kan förstöra allt på ett ögonblick...

 

Det var Per-Erik som hjälpte mig med min fina Mizindra och hon blev en djävel på hoppa!! kommer nog aldrig att få en sån bra hopphäst igen :-(( men Mirco har potensial så den som lever får se:-))


Av Marlene Hedberg - 20 februari 2012 08:07

Hur kan det bara vända ...rätt var det är så är det kallt igen...hm...ja jag och Nadja ska ut en sväng med pollarna idag så det ska bli kul:-) få se om vi hamna i snöddrivan idag också:-))Det har nog hunnit bli varmare då.

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards