BLOGGEN

Alla inlägg den 12 september 2011

Av Marlene Hedberg - 12 september 2011 19:30

Var ut i kväll en 30 min unjefär .-) det var nått vilt i skogen för Mirco frusta och blåste ut ett par gånger och en liten sandhhög var jättefarlig:-)) så han var lite spänd idag men pigg och framåt...:-) åter igen så har man mött idioter på vägen.. hur många är de ?? när jag hade varit i skogen och gått så gick vi ut på stora vägen just innan där Carl-åke har sina hästar och där kommer det då 2 bilar bakom mig, en kör om och framför mig då kommer det en bil som inte "hon" ser som kör om bakifrån så hon svänger in precis i sidan på mig och möte samtidigt sen kommer då andra bilen som har vett att sakta ner:-)) tack och lov. Det gick ju bra men har man en häst som är lite ängslig runt bilar så kan ju sånna billister förstöra en häst rätt snabbt...knäppgökar!! jag vet att en del tycker att man har inget att göra på vägarna men ibland så måste man ut på vägen för att ta sig nånstans.

Hur som helst så har jag vänt mig till vuxenskolan idag och hört mig för om de tänker starta nån cirkel el.utbilning för tungtsläp på bil, de lät intresserad så är det nån flera som är intresserad att gå så blir det garanterat en.

Jag måste ta det för att få kunna dra mitt släp lagligt för bilen jag kommer att ha får jag inte ha mer än 1280 i totalvikt på transporten om jag ska dra med B-kort och egenvikten är 725kg på släpet och då får jag inte ens dra Mirco som väger drygt 600kg, så 2 hästar är inte ens en tanke på att dra i den utan E-kort men då typa jag upp transporten till ett tyngre släp om jag fixar kortet eller jag kommer att göra det vid köpet för den har ju inte ett regnummer än mitt släp så Magnus får köra åt mig tills jag fixat kortet. Totalvikten på transporten får ej överstiga tjänstevikten på bilen och bilen får max dra 1820kg  nu som jag ska dra med så det är lika bra att typa transporten för 1800kg då får jag in 1 stor och 1 liten mindre "häst" iden, men då måste man ha E-kort för att dra den:-)) Det är grekiska det där med vikter hit och dit men jag börjar få koll..jag har kört olagligt med mitt förra släp med 2 hästar i:-) den var totalvikten på 1400kg så en stor kunde jag ta i det släpet...det är ju det att de kollar ju totalvikten på transport och bil och de får ej överstiga 3500kg på B-kort ( om man blir stoppad av farbro blå kan man ju åka dit på en vägning ?! då är det inte kul...

Av Marlene Hedberg - 12 september 2011 11:06

Ledig nu i 2 dagar och det känns bra och Leja är lite krasslig så då får hon vara hemma och kurera sig när jag ändå är ledig så kanske det inte blir nå VAB dagar senare i veckan:-) .

Det är så blött här på gården ...jag är så less på denna gegga !!! skulle kunna flytta härifrån bara för denna geggmark.-((hästarna får gå och trampa i 2dm gegga i hagen och det är inte så bra. Vi fyller på sand lite nu och då men det är som det försvinner genom marken...ridspåret är en katastrof!!!ingenstans att rida dressyr på, längtar tills han ringer från Norrtrailer och säger " Nu är den här transporten" så jag får börja träna och åka i väg till klubben och till Ida:-))Tror jag ska plocka med mig Zoogo nån gång också:-) om jag får för Jessica...men om jag känner henne rätt så är det nog inga problem:-)  

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards