BLOGGEN

Alla inlägg under januari 2011

Av Marlene Hedberg - 31 januari 2011 20:58

Jag ikväll så red jag och Jessica då ute på ridplan och det var ju nå läskiga bommar som stod upp mot staketet!   OH !! va farliga de var och risslan hade ju bytt plats och det låg en fladdrande presenning på den:-) de är så roliga hästar...idagsljus så går det bra men det var ju lite mörkt i ett hörn då där de stod upp mot staketet och det var läskigt...men det gick ju bra innan ridpassets slut så gick båda hästarna över bommen på marken utan problem:-) och resten var inte farligt heller.

Resten av hästarna fick ha en vilodag idag, de har gått varje dag nu och helgen var det långa pass också:-)

Jag och jyckarna gick på en promiss i mörkret:-) jag gillar att vara ute och gå i mörkret och skogen för det blir som just efter en stund, ikväll blev det vägen halva sträckan.

Sen fick jag för mig att jag skulle springa halva sträckan!! och gå hemvägen....snacka om att man har dålig kondis!!!   man ska skämmas!!! jag fick inge ont i min fot heller så nu är det bara att börja springa och promenera igång :-) Jag ska till läkaren på onsdag och kolla, sjukgymnasten sa att det kunde vara en "stressfraktur"för ibland gör det ont som fa.... och jag kan knappt köra bil och när jag rider så har man ju stigbygeln precis där det gör som ondast.. men det finns ljus i mörkret:-) jag kunde ju springa  


Jag hitta de några bilder på min gamle Emil  när vi var till ridhuset för träning en helg.   Emil ( varmblod) snygg va?Nu betar han på de" evigt gröna ängarna "då hans bakben inte höll längre...

Lite suddiga bilder men han var en av en härligaste varmblod jag ridit och han var riktigt fin för att vara ett varmblod...jag har inget imot den varmblodiga travaren men de är en omställning för dem att bli ridhäst.-) och de brukar vara väldigt villiga på att lära sig den nya konsten att ha en ryttare på ryggen.

Ska bli kul att följa Zoogos utveckling för han har potensial att bli en fin ridhäst:-) eller hur Jessica ?  en pigg och nyfiken häst:-)

Nä nu ska men snart isäng så har`e gött!! en dag i morgon också ...jag är så taggad av att få rida min lill kille!!!hoppas allt går som det ska.  

Av Marlene Hedberg - 30 januari 2011 21:07

Det är så roligt när det går bra och tjejerna som är här och rider tycker det är kul och glada förräldrar också:-)  Det är kul att se när tjejerna som är här växer från gång till gång och när de ser att hästarna är inte farliga!!! de är snälla !! och det varken sparkas eller bitts:-) Jag tycker att man ska vara noga när man väljer hästar när det är andra än en själv som ska rida hästen, jag kan rida hästen än om det är pigg, het och har lite olater för sig men det kan man inte kräva av en nybörjare eller de som är lite rädd men vill rida.


Jag har nu två hästar på foder som jag tycker funkar bra med barna och även vuxna en av dem är lite tjurigare :-) hon vill stanna och så men det är bara att komma till grund med varför hon gör så så brukar det ordna sig.


Snart så tänker jag börja ha lite uteritter också för nu håller tjejerna på lära känna hästarna så bra så de kan lita på dem....några gånger till så tror jag vi drar ut i skogen, jag går med dem då ut så de behöver inte rida själv:-)

Det har alltså varit en väldigt bra ridhelg och jag ser fram imot fler bra ridhelger.

Nu är det Beck på tv`n så ...go`natt!!


Av Marlene Hedberg - 29 januari 2011 21:21

Idag så blev det en lungn träning för Mirco vi tränade avsakningar och igångsättningar...gick bra med avsaktningarna och när vi ska gasa igång så tar det lite för lång tid men men ...det blir bra tillslut:-) han är bara ung än och hanhar stått rätt mycket så det är nu det gäller. Jag har lagt upp en träningsplan så vi får se om den håller  man vet ju aldrig, allt kan ju hända med skador och sånt.

En liten väl mörk bild av oss i träning men man ser ju lite grann...

 

Han var lite mer trött idag och gick inte lika avslappnad och fin men han har fått jobba lite mer de senaste dagarna, han blir aldrig bråkig när man rider lite trög men det har nog med att göra att han inte har fått den rätta bjudningen i ridningen än och förstått vad jag menar med allt och då blir han lite frågande istället. en otroligt kul häst och rida. Det är en fördel att rida ute jämnt och inte sitta i ridhus,  de blir väder tåliga...vind och regn och sånt som kan störa bekommer inte han.Sen är han då orutinerad i ridhuset istället men det är lättare att träna upp  .Sen en sak som är nyttigt och det är att se sig själv rida på bild eller film !!! fy vad fet man är:-) nä nu måste jag gå ner i vikt...träna!!.. så det blev en längre promenad med hundarna i kväll än vad de bruka få på kvällen och det blev de glada för:-))

Sen hade vi ju ridning i dag och hästarna skötte sig exemplariska :-)   och de som var här och red var nöjda och glada   , så kul när det går bra.

Nu ska man ta krypa ner i soffan och se en film...få se hur länge man är vaken  



Av Marlene Hedberg - 29 januari 2011 09:49

Go´förmiddag!!!

Idag har jag lite ponnyridning här på gården så det ska bli kul!!   jag får se hur många som kommer, det har varierat antalet från gång till gång men vi kör bara en timme nu för hästarna blir lite less också för det blir mycket upp och ner med barn då ...men en timme då är det inga problem.

Igår så red jag ut med Pepsi igen och hon har inte så bra kondis gamm tanta:-) sen har hon mycket päls så jag överväger att klippa en jaktklippning på henne så hon kan svettas bättre.

Mirco fick sig en tur på plan i dag och det gick bättre idag, han är så lättlärd och väldigt lyhörd för sätet:-) det gillar jag för man ska bara behöva tänka stanna och svänga så ska de göra det med lite hjälp av skänkel och hand i svängar...jag skulle kunna skriva hur mycke som helst om mina mål och tankar när det gäller inridningen på Mirco och unghästar i allmänt för de är väldigt formbara och stöter man på problem så gäller det att rätta dem så fort som möjligt...men jag kommer med en bit i taget  hur hans utveckling går. Uppsittningarna går bättre nu men fortfarande så vill han inte så riktigt still:-)

Av Marlene Hedberg - 27 januari 2011 22:49

Nu när det är vinter så vill ju vattnet till och frysa i kar och hinkar men om du lägger en träbit i hinken. När hästen dricker rör sig träbiten och bryter upp isskorpan....hästar behöver vatten på vintern också och om man då har en storbal i hagen så har de lättare att få kolik om de inte får vatten. Tänk på det!!!:-)

Av Marlene Hedberg - 27 januari 2011 22:23

  

 

 

Ja idag så red jag Mirco för första gången svettig på länge det var ett tag sedan... och det gick riktigt bra han vill ju söka sig lågt i formen och det är bra då jobbar han på bra så man får nästan lyfta upp han i handen då och då  hellre det än att de ej trampar på bak och går och tittar på molnen!!!Han körvar lite när jag ska sitta upp så vi tränande upp och avsittningar när ridpasset var över och då gick det bättre och bättre för varje gång...skam den som ger sig:-)

Sen var det Jaya`s tur att få bli jobbad i form på linan med inspänningstyglar och det tycket hon var jobbigt som tusan...hon fick länga steget på långsidorna och det var jobbigt för hon ville fälla i galopp i stället för att öka steglängden....men det fixa hon till slut  

Imorgon så har jag hästpyssel igen för tjejerna:-) ska blir kul, vi fick oss några sköna skrattanfall förra veckan  

 

Idag så fick mina jyckar träna lite uppletande i snön och det var jobbigt!!! men de älskar verkligen att jobba...det har ju varit så kallt länge så det har ju bara blivit korta promenade för dem och de blir uttråkade, jag och syrran ska till station och träna lite inomhussök nån kväll det ska bli spännande för det är mycke dofter där som kan störa dem så det ska blir kul och se hur Campa löser det...? Roy han fixar der för han har mera erfarenhet

De fick köra till sammans på några upplet och det tycker de är roligt!!:-) Allt behöver inte vara korrekt utfört utan viktigast är väl att hunden för jobba och tycker det är kul!!!       

Av Marlene Hedberg - 26 januari 2011 20:40

Idag så var det skönt att sluta för dagen för nu är jag ledig i 4 dagar  får hoppas att det blir lite varmare ute för det går ju inte planera nån riktig träning med hästarna:((  -25 är det ute och då är det lite för kallt och rida.

Jag tänkte hör med Ida hur hon har det med sin tid här framöver om kanske skulle kunna boka in nått ridpass var 14e dag, hade varit bra att få rida för någon lite regelbundet nu när man ska ut på banorna igen och dressyren är ju viktig även fast man ska tävla i hoppning, men jag hade nog tänkt tävla lite i dressyr också  Mirco har ett bra kliv i traven och fin galopp så jag hoppas ju på denna häst,  vi har inte fått nån bra start på inridningen då han gjorde illa sig men det är bara att sikta framåt långsamt. Jag vill ju visa han på kvalitetstävlan i år så hoppas han utvecklas så mycket så vi kan vara med där.

Både hans mor och far har bara fina meriter, så man får hålla   så jag skulle behöva gå ner i vikt och jobba på sits och balans så man ska orka rida fram till 1a placeringarna!!!  visst ska man sikta högt?

 

Vi är tre stycken i Åsele som har unghästar i samma ålder och det är ju jättekul så vi ska väl förhoppningsvis kunna träna tillsammans och hjälpa varandra fram i ridningen på dessa unghästar och sporra varandra!!! kanske det framtida hopplagen från Åsele  ? eller vad tror du Sofia??

 

Tänkte avsluta detta inlägg med att ge ett tipps om man har en svår tränsad häst

 *stå på vänster sida om hästen och böj huvudet tillvänster mot dig, lägg högra armen mellan hästens öron och lägg ett försiktigt tryck med armen då sänker hästen huvudet och du kan placera bettet rätt i munnen. Det finns ju en del hästar då som inte vill gapa...antingen stoppar man tummen i mungipan och då gapar de och då drar man i nackstycket så bettet åker i munnen. Man kan också doppa bettet i vatten sen i strösocker så då tar de gärna bettet eller i honung....Det handlar om att träna rätt så hästen får en possitiv upplevelse av tränset, inte undvika broblemet, lär hästen att sänka huvudet för tryck i nacke så går det mycke lättare att ta på och av grimman också  

 

Nu är det soffan för lite tv och sen i säng.

 

 

Av Marlene Hedberg - 25 januari 2011 21:25

Ja idag så började jag jobbet 12 och det hör till ovanligheterna så då passade jag på att rida ut en sväng med Pepsi  hon är som pigg och alert och hon tycker det är kul att få komma ut i skogen. Hon tycker inte ridplan är det roligaste för då måsta man anstränga sig att jobba   .   Nu får Pepsi och Jaya ingen bal i hagen utan vi pytsar ut i hagen 4-5 gånger om dagen i stället!!! de blir så tjocka annars. Vi var tvungen att ha en bal när det var -34 där ett tag och de blev tjocka på en gång:-)  

Hon är ändå 18 så jag brukar inte vara så hård med henne:-)  Vi fick lite sällskap i skogen av några älgar och då blev hon nyfiken!!! vi var tvungen att vända för de blockera vägen så jag ville inte gå så nära de fyrfotingarna:-) Hon fick jobba i galopp i dag, det gillar hon ..att få springa !!...men det går inte fort:-)just för att stärka upp hennes bak lite för vi har faktiskt gått om kull en gång och Agnes en gång, för hon orkar inte bära upp sig i dressyren på volten så hennes inner bakben bara gav vika och hon la sig ner i princip....lite otäckt!! hon har inte gjort illa sig nått av det men hon blir lätt trött i dressyren.


De andra hästarn fick skrota i hagen idag för jag jobba till 20.30...det är faktiskt bra att jobba dagtid då hinner man med hästarna på ett annat sätt.

 Mirco fick ett nytt bucas täcke för några dagar sedan och lite besviken blev jag för det kom en annan färg !!! det skulle vara mblå och guld/bruna kanter och text men det var mblå och gröna kanter med grå text!! men det passade fint allafall på han    

Jag tycker det är bra täcken(bucas) och nu har det inga" bit "hästar ihagen som river sönder hans täcke!!    så då kan man ju köpa ett lite bättre täcke till han. 

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards