BLOGGEN

Alla inlägg den 23 januari 2011

Av Marlene Hedberg - 23 januari 2011 15:51

Idag så hade jag ridning för 2 st tjejer och det gick kanon bra!! duktiga tjejer och duktiga hästar  . Det är så kul när man ser att det funkar och att de vill lära sig mycket!! Jag tycker att säkerheten vid hästhantering och ridning är jätteviktig...man måste lära känna hur hästar funkar och tänker för de talar inte samma språk som vi...så vi måste lära oss hästarnas språk.

 

De har fått vara med och ta in hästarna och rykta och göra i ordning dem själv med hjälp av mig då, och att de ska gå först in genom dörrar och in före i boxen vända hästen och sen knäpp av grimskaftet. Likadant gäller vid utsläpp i hagen i hagen vänd hästen imot dig och knäpp av grimskaftet, är de lite tjurig att vända så backa hästen nått steg också innan man släpper den.Hästen mår bra av att veta vem ledaren är för de är ju ett flockdjur.

 

 Det är så lätt att hästarna lägger iväg ett bakutsprång när de kommer ut i hagen och då kan det gå illa..!!Det händer alldeles för många olyckor nu med hästar...Har man unghäst då så händer det saker hela tiden :-) JAG klantade mig själv att sätta på halsremmen när jag skulle rida barbacka för första gången på Mirco och han tyckte det var läskigt, stegrade och jag kanade bara av han men han blev rädd för att jag damp ju i backen bakom han och han stuttsade och i väg och tryckte till mig i sidan med hasen så det kändes ju!!! men där var det mitt eget fel,,,för bråttomnt!! ibland så måste man tänka lite extra  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards