BLOGGEN

Alla inlägg den 13 juni 2011

Av Marlene Hedberg - 13 juni 2011 21:36

Ikväll så åkte vi i väg och hämntade närmare bestämnt 66 balar hö = 924kg hö 

så nu klarar vi oss till nästa skörd, känns bra.

Jag hade tänkt rida lite dressyr i kväll men vi kom hem 21.00 så det får bli i morgon i stället, lite ofrivillig vilo dag för Mirco.

Jag funderar och tänker rätt mycket på hästar i allmänhet...man undrar när man ser hur en del hästar ser ut ...magra och de ska prestera prestera...hur orkar de?

Även tvärt om när de är tjocka och ägarna inte fattar att de kan bli riktigt sjuka!!!

som det här med avmaskning...en del tycker att det är fördjä.... att man måste ta träck prov på hästarna för att få recept utskrivet ! jag tycker att det är super bra för det är ju för hästens bästa inte att det blir struligt för hästägaren att göra denna procedur...vi är rätt bekväma av oss människor...för än hur det är så talar provet om att hästen har mask och det gör det inte om du bara avmaskar hästen och sen tror att den är av med masken..de kan bli recistenta mot mask och att viss avmaskningsmedel inte biter på viss mask..Man ser min kille han hade 1900epg och det är MYCKET!!vi hade två lånhästar till nu i vår och det visar ju att han fått det av dem för han hade ingen mask förra kollen innan de kom till oss så hoppas Petra gjort träckprov på damerna... Mirco fick 2 dagars kur för det så de ska vara borta men...Mirco har haft lite hosta nu sista tiden och jag har trott att det varit för kutterspånet men nu när han är avmaskad så har han slutat hosta så där konstigt? han hade nog mycket mask som åkte upp och ner även kanske in i lungorna...jag vet att det finns hundmänniskor som har varit tvungen att ta bort halsmandlarna på hundarna för vet trott att det varit fel på dem men då har de bara kört en rejäl avmaskning så har hostan försvunnit och det var där min misstanke kom nu när jag och min hovslagare stod och pratade och spekulerade vad det kunde vara då Mirco hosta så konstigt i bland och på ATG så såg de inget i halsen ...lite lite röd bara var han när jag kollade.. inget att oroa sig för sa hon.

Jag ska ta ett träckprov i augusti igen för att se om masken är borta...han är ju ung och då har de lättare att få mask, men jag vill ha bort den för han kan blir riktigt sjuk.

Jag fick frågan i dag om jag skulle vara med på kurs för Per-Erik i augusti men jag har ingen lust att anmäla mig och sen får jag inte in han i transporten!!! jag är rätt less på den situationen...lastträning lastträning...visst det går bättre men??? ej säkert så jag tänker vänta med anmälan. Jag tänker därimot anmäla mig till John Moore kursen som är 3-4 aug, staketplats för då behöver jag inte bråka med nån häst dit och man lär sig mycket bara av att se andra lösa sina problem...300/dag kostar det...nån fler som vill hänga på? vi kanske kan samåka?

John Moore Träningsläger 2011


Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards