BLOGGEN

Direktlänk till inlägg 25 maj 2011

En ny dag

Av Marlene Hedberg - 25 maj 2011 09:42

  Ja solen lyser idag allafall men det blåser en hel del ute. Lektionerna gick bara bra igår:-) Jag hittade två stöd i ridhuset allafall så de fick hoppa ett hinder allafall, Cabello skötte sig riktigt bra ej het på hindrena alls. jag tjatar på mina ridelever att de måste jobba med ytterhjälperna när de ska svänga hästen och inte ta i innerygeln!!!( den ska bara visa vägen)för då får man en vägran på hinder till slut eller en häst som blir hetare och hetare på hindrena för de blir stark i ytterbogen som åker ut när man tar för mycket i innertygel...inte ta där:-)rama in hästen med skänkeln...sen tror de att hästen rusar i väg om man lägger på skänkeln men det har jag förklarat att så blir det inte om man fångar upp drivningen genom halvhalter som fångas upp i bettet och sen ut i rygg och bak på hästen som gör att den bär upp sig på ett korrekt sätt...sen heta hästar ska man undvika att ta så mycket i bettet för de blir bara hetare utan man måste få dem att lyssna via halvhalter...halvhalter...lyssna på ryttarens säte,  jag tror att hon kände skillnaden för hon red med ett leende på läpparna. Man måste rida med harmonin med hästen inte bestämma över den eller kräva flera saker samtidigt!!!

För min egen del i dag så blir det dressyr i kväll med lite uteritt på slutet, jag tycker att man ska planera sin ridning för då får man ett snabbare resultat  att man lägger upp i dressyren vad man ska göra "idag" och inget annat. Unghästar är det viktigt att man tar en sak i taget så de hinner smälta in de man lär dem, visa vägen via ledande tygeltag, om det blir för mycket broms i ridningen så har man troligtvis gått för fort fram, då backar man tillbaka och träna där man var innan problemet började, inte bråka med hästen !! utan hästen ska ha så positiv upplevelse som möjligt, inte skrika på den heller då blir den osäker på om den kan lita på ryttaren och då är det bara att börja om!! Otrygg häst = blir otäck häst till slut  För mig har det tagit lite tid att få Mirco att lita på mig vid uteritterna för han blev skrämnd av en stor vit sten för ett år sen och den har som suttit i hans hjärna och jag försökte rida förbi den och var lite för hård med honom så han kasta av mig helt enkelt!! den vill jag inte ha på ryggen sa han för hon fattar ju inte att jag tykcker det är läskigt:-) jag skulle ha hoppat av och lett han förbi i stället men nu går det bra ute:-) stenar är läskiga men han går förbi nu och har lärt sig att en klapp på halsen från matte betyder att ,,det går bra killen..inge farligt det där:-)  

Nä nu ska man in i duschen och iväg på dagis sen jobbet!!hörs i ikväll  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marlene Hedberg - 13 februari 2018 18:33


Imorgon kommer häst tandis till Åsele så då bär det iväg med Mirco i transporten, Ace har kollat sina tänder redan när vi köpte honom i juni så han får hoppa över denna koll. Jasper hade så fina tänder sist så han får kolla sina nästa år. Idag så...

Av Marlene Hedberg - 10 februari 2018 21:05

Det var ett tag sen sist, hoppas ni saknar mitt skrivande :-) Köpte halm för några veckor sedan och vi har spån i halva boxen och halm i halva för att de ska ha något att plocka med hela tiden och är även ett bra grovfoder tillskott och fin i håret...

Av Marlene Hedberg - 30 januari 2018 23:15

Mirco gick bra ikväll med jakt Kandaret också men han blev stum och lite het av sig så när min tanke var att träna galopp fattning sen skritt och galopp igen... Då blev det till att lätta i handen mer i fattningen så han gick fram i galoppen sen halv...

Av Marlene Hedberg - 30 januari 2018 19:44

Igår lånade jag ett bett av en vän som jag tror Mirco kommer att gilla och så var det,, han stor trivdes och tog ett bra stöd Ikväll ska jag prova ett Beris bett av jaktkandar modell som jag även lånade,, ska bli spännande :-) Det känns bra att k...

Av Marlene Hedberg - 23 januari 2018 22:35

Nu är riktigt bra underlag på ridbanan men vi har skottat den varenda gång det snöat nu och den är perfekt! Som en hockey rink med sargväggar:-) Ikväll var jag iväg och köpte halm faktiskt här på norrstrand, nära och bra :-) Det var väldigt fin...

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards