BLOGGEN

Alla inlägg under juli 2011

Av Marlene Hedberg - 26 juli 2011 08:45

Ja nu var man på hemmaplan igen! känns skönt jag är ingen som vill vara borta länge hemifrån...hästarna och katterna. men ....jag åkte på magsjuka direkt när vi kom hem:-( vi hade även det på våran semester då Fabian och Magnus låg var sin dag och mådde dåligt inte kul alls.

Nu är man som piggare så då är det dax !! hästarna:-)) Jag tog in dem nu på morgonen för de i princip tokgaloppera när jag visade mig i morse så de ville in i stallet, jag tror att de är less på att gå ute dygnet runt nu, får se om de får börja gå in på nätterna. Så de får stå inne ett par timmar nu på förmiddag.  Mirco blir som trött när han ska ridas när de traskar på hela nätterna.

Nu ska träningen igång. Tis- skritta ut i skogen

                                    ons- skritta ut på olika underlag

                                  tors- uteritt med lite trav

                                   fre- vila

                                   lör- dress med bommar

                                  sön- klättring i sandtagen

så kommer denna  att se ut och nästa vecka ska det in med lite bom/hoppträning om allt går som det går.

   

Av Marlene Hedberg - 18 juli 2011 10:03

Nu blir det inget bloggande på en vecka när vi åker på semester Hästarna får gå ute med större hage:-) ska öppna upp alla hagarna nu när vi åker bort så har de nått att ströva runt på :-) Jessica är här och tar hand om kvällsutfodringarna på hästarna och ser över dem så det inte har hänt dem nått:-) Kanon Jessica!!  

   

Av Marlene Hedberg - 15 juli 2011 22:28

  Ja nu har marknaden dragit i gång!! det är en stor händelse för lill Åsele varje sommar, själv så började det med magsjuka för en av barna:-(( så vi kunde inte gå nånstans idag, men i morgon kanske?Man har som lessnat på att vara ute och SUPA!! det har man passerat:-) känns som Luleå på måndag drar mer faktiskt:-)skulle kunna åka i morgon om jag fick bestämma...men det ska visst åkas karusell!!:-)

Hästarna fick natta inne inatt för man vet aldrig vad det är för galningar ute!!  

Av Marlene Hedberg - 15 juli 2011 13:27

Jacson TECHNICAL COMPETITIONJag ska ju så småningom ut på tävlingsbanorna igen när tiden är inne:-) så jag har hittat min kavaj!!man kan dra igen med en dragkedja:-) hur perfekt som helst:-)Shoft Shell, 100% polyester stretch

Jacson TECHNICAL COMPETITION 599:- bra pris också

  

Jacson TECHNICAL COMPETITION

Av Marlene Hedberg - 14 juli 2011 23:56

Idag så fick jag lite bilder på killarna när de sover i hagen först så låg bara Mirco ner sen när jag kom in i hagen så la sig även Zoogo ...fast Jasper han var inne i ridspåret och åt gräs 

           Mys killar Kvällens ridning bestod av lite uteritt och en bomövning sen fortsatte vi på gårdagens träning med hörnpasseringarna...han är stel  i höger varv!! så jag ställde tunnor i hörnen så blir det lite hjälp för mig och det blir mer naturligt för Mirco att runda tunnorna istället för att motarbeta min innerskänkel...han var så trög ikväll!! jobbigt var det...bommen den fick sig en upphöjning i innerkant i anslutning till en tunna i ett hörn så då var han tvungen att gå rakt fram och runt tunnan... så då blev det lite att träna rida rakt fram efter hinder, kanon! 

Nä nu är klockan mycket!! I morgon är det markad säger mina barn ..så det lär man inte komma undan:-) natti natti!!!   

Av Marlene Hedberg - 13 juli 2011 23:05

Ikväll gick det mycket bättre  jag testa och ta bort padden under sadeln och det gick var inget bockande alls och han var som vanligt lite spänd i vänster varv.

Vi tränade vändande för skänkel utan att ta så mycket i innerhanden! ska man ha en snabb hopphäst som ska klara sig bra i omhoppningarna så måste man ha en vändbar häst och då kan man inte ta i så mycket innertygel utan man måste få hästen med sig åt sidan för skänkeln. Först rider man cirkelbåge övningar för att få hästen mjuk i sidan sedan rider man med ytterskänkel i hörnpasseringarna för att få med ytterbogen:-) jättebra övning och rätt jobbig för hästen ändå...man vill ju gärna slarva i hörnpasseringarna och "glider" bara igenom och tar i innertygel som gör att hästen blir stark i utsidan i stället för att töja insidan mjuk:-) ...Hur som helst så gick det bra ikväll så det finns hopp!!      

Av Marlene Hedberg - 12 juli 2011 23:38

Ikväll så tog jag och longerade innan jag skulle rida dressyr just för att se om han gjorde likadant med bakbenen när jag inte satt på ? han gick och knep med svansen och trivdes inte alls??Hm....testade en galopp och då explodera han i ett bakutsprång och bocka på stället !! så har han aldrig gjort förrut:-( inte ens när han hade sadel på för första gången...tog av han den och la på den gamla igen med en annan sadelgjord och då såg det bättre ut:-) longerade han utan sadel och då var han bättre med fortfarande spänd, stum i steget fram... Ja jag tog på han hoppsadeln igen och tog på samma gjord som jag hade till gammsadeln och då gick det bättre. Då hoppade jag upp på honom och red nått varv, kunde ej känna att han var halt...sen tog jag in honom så han skulle få sluta passet utan att bocka  

Man vet ju inte heller om det är dumheter att inte vilja bli riden men han är för ung för att komma på en sån sak,,,han har aldrig gjort så här förut?? utan det måste vara smärta av nått slag.

Det enda jag kan se som är skillnaden på sadlarna är att kanalen är smalare fram på Prestige sadeln än Hubertus sadeln men då är Hubertus sadeln smalare bak än Prestige sadeln, man blir inte klok på detta!!! djävla sadlar!!!!   den kan ju ligga och trycka lite kanske men jag tycker inte det-((

Jag får prova i morgon igen:-) har ej sett att han haltar nått i hagen heller...nån som har nån ide?? Han var svullen i bogen för 3½ vecka sedan men det är ju borta men ska det vara nån sviter av det?? vad det nu var ? Blir nog ingen hoppkurs i augusti är jag rädd  om det fortsätter så här  

Av Marlene Hedberg - 11 juli 2011 23:28

Vi for ut en sväng efter vägarna i skogen ikväll  han var väldigt irri av myggen eller så var det nått annat ..pigg var han åxå:-).höll på stampa med bakbenen slog med dem upp mot magen  ...då slog det mig ...har jag vänt sadelgjorden åt fel håll? ...Jag gjorde faktiskt det en gång :-) det är en anatomisk gjord så du måste vända den rätt annars så trycker den i magen den ska stödja upp mot bröstbenet så jag var tvungen att kolla det med det var det inte:-) sadel kan det ju inte vara, den låg jättebra under ridturen ..Åhhh vad skön den var att sitta i fast jag hade för långa läder och jag hade inga fler hål på lädrena så jag måste fixa det tills i morgon... eller så köper jag ett par kortare när vi ska upp till Luleå. Det går inte sitta med långa läder i en hoppsadel!! man hamnar fel i sadeln då...   

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards