BLOGGEN

Direktlänk till inlägg 27 mars 2013

KG

Av Marlene Hedberg - 27 mars 2013 21:57

Ja lite update sen träningen i helgen för Katarina G. Den gick faktiskt bra :-) Vi lastade utan problem vid 17.30 på lördag eftermiddag och vårat pass skulle börja 18.30 ute hos Ida. Jag gjorde i ordning killen på en gång när vi kom dit efter lite rykt och skrittade igång honom i ridhuset. Han var lugn och fin till en början och lördagspasset skötte han sig rätt bra och Katarina tyckte att vi hade fått till hela ekipaget bättre än förra gången vi tränade för 3 veckor sen, så det kändes kul! Vi satte lite focus på att flytta han undan för innerskänkeln och med bogen först och det tyckte han var lite jobbigt för han vill flytta hela sig åt sidan istället men till slut så haja han!  Min kära syster Maria var med och tog lite bilder och filma så jag hoppas kunna visa lite bilder framöver...hon tog Mirco och skulle promenera av han lite efter jag ridit klart så hon gick där i godanro med han och då vråla Katarina "Backa han!! " då hade han värsta fräsen på snoppen och var hingstig och det han vi inte märka så hon backa han och den åkte in!!! rackarns så dominant han är !! Jag har aldrig sett han göra så men då är de bara jag som har hanterat han så det är jätte nyttigt för honom att andra sadlar och tränsar han...tänk om man kunde få nån att rida honom?? Lite dusch efter passet blev det, man måste passa på:-)

Han fick natta över i stallet och han stod bredvid en av Idas fina ungston men det gick bara bra, han var super cool under hela vistelsen i stallet, så härligt med en lugn häst:-)

Söndagen då hade han lite träningsvärk så då kom protesterna lite tätare och vi fick hålla på lite längre detta pass för att han skulle ge sig...och tänk vad jobbigt det kan vara bara att stå still i en halt på tygeln och jag böjer han till höger i halsen och han ska vara avslappnad och sen till vänster och han även där slappna av utan att tugga på bett eller slå med läpparna ...sen fick vi träna att han skulle gå fram fram !! jag fick rida så att jag hade en pisk i varje hand som jag använde på bogarna samtidigt som hjälp framåt!! och jag skulle hålla ett jämnt stöd i tyglarna samtidigt:-)jag fick ej använda skänlarna och ej rycka han i munnen... till slut så gick han väldigt luftigt och fint med hela framdelen och för den delen hela hästen var gudomlig att rida:-) och jag kunde sitta rätt på honom:-))


Katarina tycker lite så här att jag måste tänka lite samma som jag gör när jag lastar han ...vara väldigt bestämd när han sätter sig i mot så då måste jag visa att det går inte som han vill utan han får belöning när han gör rätt och denna gång blev belöningen att jag hoppade av hans rygg när han gjorde rätt och jag höll kvar han i form tills jag var på marken och jag böjde hans huvud in mot mig!! sen släppte jag tygel...vet ni vad han gjorde då på en gång han slet till i tygeln och då fick jag säga åt han med att små rycka/röra på bettet igen:-))


Väldigt nyttigt både för mig och Mirco dess träffar med Katarina:-) hon är hård men väldigt ödmjuk ändå:-))

Summa sumarum är att hon tycker att vi har gått framåt på dessa gånger vi ridit och vi en stund på söndagen så sa hon  " nu ser ni ut som ett dressyrekipage!!"  det var roligt att höra för jag jobbar som en gnu med att få till min sits och att mina hjälper ska bli tydliga.  


 
 
Ingen bild

Sofie

28 mars 2013 16:31

Vill du se någon rida han så hojta till ;) nog kan jag fixa några varv runt och ge både han och dig något nytt och utmanande ;)

Marlene Hedberg

29 mars 2013 17:31

Ja utmaningar har vi gått om för tillfället så det räcker som det är:-) men jag skulle mest vilja se hur han gör när någon annan sitter upp?:-))

 
Ingen bild

Maria

28 mars 2013 18:18

hej Kommer att maila över bilder och film så få du se hans framgång.. jätte fin han ha verkligen gått framåt sen jag filmade första gången och nu denna gång roligt att se..Bara att jobba på kommer att gynna dig i hoppningen sen...!! :) ja jag få väl rida han någon gång du få väl säga vad ja ska göra .. ha ha , det är ju bra om någon annan rider också för hans skull att bli van en annan ryttare. :)

Marlene Hedberg

29 mars 2013 17:27

ja det klart att du ska prova:-) så är det bra att du lär dig honom så du kan vara lite hästskötare när vi ska ut på banorna:-))!!

 
Ingen bild

Sofie

29 mars 2013 18:43

Ja men bara du säger till om du skulle vilja ha hjälp med det :)

Marlene Hedberg

29 mars 2013 19:36

Ok

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marlene Hedberg - 13 februari 2018 18:33


Imorgon kommer häst tandis till Åsele så då bär det iväg med Mirco i transporten, Ace har kollat sina tänder redan när vi köpte honom i juni så han får hoppa över denna koll. Jasper hade så fina tänder sist så han får kolla sina nästa år. Idag så...

Av Marlene Hedberg - 10 februari 2018 21:05

Det var ett tag sen sist, hoppas ni saknar mitt skrivande :-) Köpte halm för några veckor sedan och vi har spån i halva boxen och halm i halva för att de ska ha något att plocka med hela tiden och är även ett bra grovfoder tillskott och fin i håret...

Av Marlene Hedberg - 30 januari 2018 23:15

Mirco gick bra ikväll med jakt Kandaret också men han blev stum och lite het av sig så när min tanke var att träna galopp fattning sen skritt och galopp igen... Då blev det till att lätta i handen mer i fattningen så han gick fram i galoppen sen halv...

Av Marlene Hedberg - 30 januari 2018 19:44

Igår lånade jag ett bett av en vän som jag tror Mirco kommer att gilla och så var det,, han stor trivdes och tog ett bra stöd Ikväll ska jag prova ett Beris bett av jaktkandar modell som jag även lånade,, ska bli spännande :-) Det känns bra att k...

Av Marlene Hedberg - 23 januari 2018 22:35

Nu är riktigt bra underlag på ridbanan men vi har skottat den varenda gång det snöat nu och den är perfekt! Som en hockey rink med sargväggar:-) Ikväll var jag iväg och köpte halm faktiskt här på norrstrand, nära och bra :-) Det var väldigt fin...

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards