BLOGGEN

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2012

Målsättning

Av Marlene Hedberg - 16 augusti 2012 09:50

Har ni mål med era hästar? jag brukar säga att man ska alltid sikta högt så kanske man kommer en liten bit på väg och då menar jag att man har inget för att man skyndar igenom tex utbildning med hästar utan det handlar om ett samspel mellan ryttare och häst...bara för att andra kan behöver det inte betyda att vi kan:-) man ska aldig jämföra sig med andra ekipage för det går inte:-) vi är ett annat ekipage:-) man kan ta lärdom och se och lära om det är nåt man kan använda i sin egen ridning med sin egen häst.

Det behöver inte vara unghästar utan det kan vara vilka hästar som helst...viktiga i allt med häst är att vi förstår hästen för hästen kan inte prata som vi människor gör och får vi inte hästen att vara trygg med oss så får vi problem direkt för det är stora djur:-)  


Hur lär man sig det? ja man ska vara med hästar mycket umgås med olika hästa inte bara "favorithästen"  rida olika hästar så lär man sig att alla fungera inte likadant och det är individer plus att det är olika upplevelser hos olika hästar som ha satt minnen och hur de har lärt sig saker så ha man då byggt upp ett bertt erfarenhets register så blir det lättare att hinna läsa av hästen, ska man då forma om en häst som en annan har ridit in så tar det tid. Är man bara tydlig och bestämd med vad man vill utan att vara elak så kommer man långt.

 

Plats? vad menar jag då ...jo att hästar blir olika störda av omgivningen runt om kring som Mirco som nästan aldrig har varit hemifrån så får vi ta steg för steg i ridningen så han lär sig att det är samma borta som hemma. Jag fösöker alltid hitta ett bra sätt att rida fram på och som fungerar för Mirco  och då göra samma hemma och när jag åker in till klubben det ha man igen när man ska på tävling då känner hästen igen sig och blir trygg och lung:-)...tex...jag vill ju som jag sa tidigare att det ska vara "vi" i ridningen och inte han som springer  undan hjälperna och jag drar i tyglar och sparkar i sidorna för att han inte går dit jag vill:-))

 
 
GeMina Arts

GeMina Arts

16 augusti 2012 10:19

fin blogg! älskar både katter och hästar :)

http://geminaarts.blogg.se

Marlene Hedberg

16 augusti 2012 13:16

Tack! det gör jag också:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marlene Hedberg - 13 februari 2018 18:33


Imorgon kommer häst tandis till Åsele så då bär det iväg med Mirco i transporten, Ace har kollat sina tänder redan när vi köpte honom i juni så han får hoppa över denna koll. Jasper hade så fina tänder sist så han får kolla sina nästa år. Idag så...

Av Marlene Hedberg - 10 februari 2018 21:05

Det var ett tag sen sist, hoppas ni saknar mitt skrivande :-) Köpte halm för några veckor sedan och vi har spån i halva boxen och halm i halva för att de ska ha något att plocka med hela tiden och är även ett bra grovfoder tillskott och fin i håret...

Av Marlene Hedberg - 30 januari 2018 23:15

Mirco gick bra ikväll med jakt Kandaret också men han blev stum och lite het av sig så när min tanke var att träna galopp fattning sen skritt och galopp igen... Då blev det till att lätta i handen mer i fattningen så han gick fram i galoppen sen halv...

Av Marlene Hedberg - 30 januari 2018 19:44

Igår lånade jag ett bett av en vän som jag tror Mirco kommer att gilla och så var det,, han stor trivdes och tog ett bra stöd Ikväll ska jag prova ett Beris bett av jaktkandar modell som jag även lånade,, ska bli spännande :-) Det känns bra att k...

Av Marlene Hedberg - 23 januari 2018 22:35

Nu är riktigt bra underlag på ridbanan men vi har skottat den varenda gång det snöat nu och den är perfekt! Som en hockey rink med sargväggar:-) Ikväll var jag iväg och köpte halm faktiskt här på norrstrand, nära och bra :-) Det var väldigt fin...

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards