BLOGGEN

Direktlänk till inlägg 10 juli 2017

Pall

Av Marlene Hedberg - 10 juli 2017 09:36

Vi har ju fått läxa av John att göra lite annorlunda träning för Mirco så han ska lita på mig mer och inte behöva sköta om all koll själv.
Han förklarade Mirco som en bordercollie, känslig, arbetsvillig och mycket energi.. Men han använder sin fina energi på fel sätt...
Han är ej tuff!! Man upplever honom tuff för han har sån styrka och energi att orka protestera i ridningen istället för att medarbeta istället. Men det beror på att han inte litar på mig riktigt i alla lägen.
Vi har kommit på god väg men inte där än..
Så jag har fixat en pall och tunnor, hindermaterial har hottats upp så vi kan använda de. :-)

Min rosa uppstigning pall :-)
Sen har vi börjat jobba från hans högra sida mer.. Hästar blir rätt vänster styrda, åå ridskolan är det bra med sånna rutiner men för en häst som Mirco som behöver stärka sina band med matte så ska vi bli bra i båda varv, både uppsuttet och på marken.
Märker stor skillnad att skicka han över pallen från vänster eller höger.. Men det var inget stort problem att få han över pallen. Andra försöket så gick han över och sen att få han att ställa upp bak hovar och behålla framhovarna på och inte kliva av när bakhovarna kommer upp det tik två försök till :-)
Jättekul träning. Sen fick jag förklaring på hans läppar som slår ibland och det är tillfällen då han blir osäker och inte förstår mina signaler eller hjälper.
Så jag har gått den tunga vägen och tagit bort hans olater via hästryggen istället för på marken.. Det beror på att han har aldrig varit besvärlig i hantering som tex att streta böka på med huvudet, kliva över en osv.. Då mens John på att då måste man hitta på saker att lära en sån häst som aldrig är besvärlig i hantering nya saker så man stärker banden som ägare och häst. För annars kommer det problem uppe på hästryggen.
Det är verkligen första gången någon tränare förklarat för mig.. Inte vilken idiot till häst jag har.. Då jag vet att han inte är en idiot till häst utan en arbetsvillig häst när han förstår.

Så jag kan starkt rekommendera en träff med John Moore, jag ska dit i september igen. Vi har fått läxa att rida i bosal grimma så det blir spännande :-) har börjat rida i repgrimma och det var en upplevelse. Nu ska vi inte bli Western ekipage utan målet är dressyr och även kunna hoppa och Mirco ska må bra utan att tugga på bett och slå med läppar vid ridning. Repgrimma är en alternativ träning så han ska lita på lätthand och bjudning framåt neråt:-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marlene Hedberg - 13 februari 2018 18:33


Imorgon kommer häst tandis till Åsele så då bär det iväg med Mirco i transporten, Ace har kollat sina tänder redan när vi köpte honom i juni så han får hoppa över denna koll. Jasper hade så fina tänder sist så han får kolla sina nästa år. Idag så...

Av Marlene Hedberg - 10 februari 2018 21:05

Det var ett tag sen sist, hoppas ni saknar mitt skrivande :-) Köpte halm för några veckor sedan och vi har spån i halva boxen och halm i halva för att de ska ha något att plocka med hela tiden och är även ett bra grovfoder tillskott och fin i håret...

Av Marlene Hedberg - 30 januari 2018 23:15

Mirco gick bra ikväll med jakt Kandaret också men han blev stum och lite het av sig så när min tanke var att träna galopp fattning sen skritt och galopp igen... Då blev det till att lätta i handen mer i fattningen så han gick fram i galoppen sen halv...

Av Marlene Hedberg - 30 januari 2018 19:44

Igår lånade jag ett bett av en vän som jag tror Mirco kommer att gilla och så var det,, han stor trivdes och tog ett bra stöd Ikväll ska jag prova ett Beris bett av jaktkandar modell som jag även lånade,, ska bli spännande :-) Det känns bra att k...

Av Marlene Hedberg - 23 januari 2018 22:35

Nu är riktigt bra underlag på ridbanan men vi har skottat den varenda gång det snöat nu och den är perfekt! Som en hockey rink med sargväggar:-) Ikväll var jag iväg och köpte halm faktiskt här på norrstrand, nära och bra :-) Det var väldigt fin...

Presentation


Jag och Mirco:-)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Norrstrandsstallet


Ovido - Quiz & Flashcards